Conjunt d'imatges del Santuari de les Esposes

Religiós
    00DG07F00DG07F
    María del Agua Cortés Elía. OPC

Durant la Guerra Civil una partida de gent es va presentar al santuari i van llençar algunes imatges pel precipici i van cremar altres davant l'església, com la imatge de la Mare de Déu dels Dolors. D'abans de la Guerra encara es conserven les imatges de Santa Llúcia i les dels Sants Metges Cosme i Damià, que van ser recuperades per tres noies del poble i restaurades després de la Guerra. Són imatges del segle XX, del tipus d'Olot, amb cor de fusta, enguixades i policromades. La imatge de la Mare de Déu dels Dolors és dels anys 1940, de pasta de fusta i mediex uns tres pams i mig d'alçada. Una imatge d'una dolorosa amb espases clavades al pit que representen els set dolors.

El 15 de setembre es celebra la festa de la Mare de Déu de les Espases, a la que assisteixen els veïns el diumenge sobre més proper a la data. El culte a la Mare de Déu dels Dolors s'estengué amb força durant els segles XVIII i XIX.

L'església es va construir el 1858, tal i com consta a la porta, tot i que alguns elements fan pensar en l'existència d'un edifici anterior. El santuari sembla que es va construïr a partir d'una epidèmia de còlera morbo que va assolar el territori; els veïns van decidir aixecar un santuari a la Mare de Déu dels Dolors per demanar la seva protecció, aprofitant un lloc on ja hi havia una petita capelleta de pedró dedicada a la Mare de Déu. La podem situar dins el corrent neoclàssic tardà rural. L'església també va patir durant la Guerra Civil, sembla que algunes imatges les van tirar pel precipici i altres les van cremar davant l'església. Es van destruir la imatge principal del cambril, la Mare de Déu dels Dolors, que era una imatge vestida, i els dos àngels custodis que hi havia a cada costat del cambril. Actualment es conserven les imatges de Santa Llúcia, els Sants Metges Cosme i Damià, Sant Roc, Santa Rita i Sant Sebastià, totes de talla de fusta policromades de principis del segle XX. Aquest santuari ha sigut un important centre de devoció de tot el terme municipal i dels municipis de l'entorn.

DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.