Cementiri de Sant Martí de Capolat
Capolat

Berguedà
    Zona de Capolat, Sant Martí de Capolat.
    Adossat al mur de la capella septentrional i la sagristia de Sant Martí de Capolat.

Element arquitectònic
    Religiós
    Rosa Soler Acedo - Societat d'Arqueologia del Berguedà.

Cementiri delimitat per murs de pedra seca i morter de calç, d'alçada variable (entre 3,1 m i 1,2 m) en funció del relleu i un gruix entre els 50 i 55 cm. Per la banda oest, s’adossa a l’angle nord-oest de la capella septentrional. Per la banda de llevant tanca, mitjançant la porta, en l’angle nord-est de la sagristia. La seva planta és irregular degut a un gir cap el nord oest des del centre d’un ideal rectangle.

A l’accés del cementiri hi ha una porta batent de tanca reixada, decorada amb motius florals de planxa embotida al plafó inferior. Els barrots són coronats amb puntes de sageta, i els centrals amb una creu flanquejada per dues palmes, en al·lusió a la Passió de Crist.

A l’interior del cementiri s’hi localitza una creu de pedró formada per un peu i una taula rectangular de pedra amb una creu de ferro clavada al centre. El peu és a mode de columna de secció hexagonal. La base presenta un diàmetre lleugerament més gran i mostra un anell en el punt d’unió amb el tronc. Aproximadament en el centre del fust hi ha gravada la inscripció 1850. La taula és de planta quadrangular i mostra els angles amb una motllura de bossell en degradació cap a la part inferior. La creu és de ferro forjat amb les puntes en forma romboïdal.

La seva construcció data de principis del segle XX, aixecant el nivell del terra sobre l’antic cementiri. A partir de mitjans del segle XX es van construir nínxols adossats a l’angle nord-oest del mur perimetral.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004). Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.