Casa del carrer de l' Església, 16-18

Sant Adrià Nord - Carrer Església, 16-18

Edifici
    Noucentisme
    El 1989 la comunitat de veïns de l'edifici va sol·licitar l'acollida de la rehabilitació de la seva façana dins la Campanya Municipal "Renovem la Ciutat". La sol·licitud va ser acceptada i es va dur a terme, consistint, en primer lloc, en arreglar els balcons, i en segon, en pintar la façana. El 1998 es va dur a terme una segona rehabilitació per una patologia a la façana.
    Residencial
    Diversos propietaris
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Bloc de pisos entre mitgeres que correspon als números 16 i 18 del carrer de l'Església. És un edifici de planta rectangular que consta de planta baixa i quatre pisos. La seva façana és de paredat arrebossat amb encoixinat i destaquen els esgrafiats de motius florals situats entre els dos balcons de la segona i la tercera planta. Les obertures es disposen simètricament a partir de dos eixos de verticalitat que només es trenca en la planta baixa, on hi trobem la porta d'accés, en un lateral de la façana, i dues finestres de d'amplada diversa. A les plantes 2a i 3a hi trobem balcons, amb barana de ferro i a la planta 1a i 4a una balconada de doble accés. Totes les obertures tenen un recreixement ornamental que culmina a la llinda amb motius florals. El coronament de la façana es fa amb una motllura dentellada, per sota de la qual hi trobem els respiradors de la cambra d'aire.

L'edifici del carrer de l'Església segurament va ser construït durant la dècada del 1920, quan el petit poble de Sant Adrià de Besòs va començar a créixer i es va dissenyar l'eixample adrianenc. La majoria dels edificis del carrer de l'Església, tot i ser-hi aquest a prop del nucli històric, daten de finals del segle XIX i principis del XX. El conjunt d'edificis construïts durant els anys 20 es van fer segons l'estil arquitectònic i artístic de l'època, el noucentisme. Aquest tenia com a elements característics els esgrafiats. Sovint aquest tipus de dibuix quedava associat a la burgesia catalana, que l'utilitzava per decorar i dignificar l'habitatge. L'edifici número 16-18 és un exemple del creixement urbanístic i demogràfic de la ciutat i els seus esgrafiats són semblants als de l'edifici número 38 de l'Avinguda Catalunya.

ASAB (1) UI. 10655, exp. 11. ASAB (1) UI. 10229, exp. 110. RAFAEL, J. i PIULACHS, M. (2002). Sant Adrià de Besòs, història d'un canvi. Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, El Punt.