Casa de la Plaça de l'Oli 6-8

Ca. 1940
    Desconeguda
    BPU
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Arqueològic de Granollers. Núm. R-072. Protecció de tipus III: Conservació de façana amb reforma i/o ampliació condicionada.
    Residencial
    0868511DG4006E0001EI
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Edifici d'habitatges entre mitgeres en cantonada que es pot inscriure, més o menys, en l'arquitectura racionalista dels anys 1930 i 40.

Consta de planta baixa i tres plantes pis. La coberta és plana i està limitada per una barana massissa. També són planes les façanes, arrebossades. La principal es composa segons quatre eixos, amb obertures protegides amb persiana enrotllable. La horitzontalitat queda reforçada per unes fines impostes a nivell de forjat i per la cornisa - barana, que li donen un cert caràcter racionalista (CUSPINERA et alií, 2001).

En fer-hi obres en el seu interior (a la mitgera nord) s'hi van descobrir restes d'època medieval i/o moderna, ja que l'edifici es va aixecar aprofitant estructures anteriors, concretament, un arc en direcció est-oest.

Altres denominacions: can Palaus, can Gui, can Prat.

Alguns autors proporcionen informacions de caràcter popular i anecdòtic sobre aquest indret i la casa que hi havia anteriorment:

En Joan Guiu Houles era francès i pronunciava el seu cognom sense la U final, forma que quedà també de nom en aquesta casa (GARCIA-PEY, 1990). També s'havia dit can Farrasset, una sastreria que tenia dos portals, un a la plaça de l'Oli, davant d'on hi ha la farmàcia Parera i l'altre al carrer de Santa Elisabet. Allà, el dia del ball de donzelles els músics, els "serenos" i els sarauistes travessaven la botiga, on als petits dansaires els donaven grapats de confits i caramels. Garrell (1960) explica que això era així perquè la casa estava feta en uns porxos públics i, per tant, es feia recordant d'aquest dret comunal sobre l'espai ocupat actualment per la casa. En una època posterior a la relatada per Garrell aquesta casa es donava el pa de pessic als nens el dia del ball de donzelles. Els petits entraven per una porta, agafaven el dolç bocí i sortien per l'altre (informació oral del Sr. Eustaqui Canals).

Segons dades del cadastre, aquest edifici s'hauria construït l'any 1940.

CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001). Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers. Document administratiu.

GARCIA-PEY, Enric (1990). "Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura", a Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.

GARRELL I ALSINA, Amador (1960). Granollers, vila oberta, Granollers, Gràfiques Garrell.

SESÉ, Jaume (1987b). El creixement industrial. Col. Coneguem Granollers, Núm. 2, Granollers: Ajuntament de Granollers.