Can Pep Pastor i ca la Manela
Folgueroles

Osona
    Carrer Nou, 42-44
    A l’extrem de llevant del nucli antic, formant cantonada amb el camí de Tavèrnoles
    557 m.s.n.m

2.32072
    Edifici
    Modern
    XVIII
    Revestiment degradat i alguna obertura tapiada
    BPU
    BPU-AEA. Catàleg de béns a protegir del POUM de Folgueroles.
    Residencial
    Ref. Cad.: 3735701DG4433N
    Adriana Geladó Prat

Edifici cantoner de planta més o menys rectangular, segregat en dos habitatges i amb un espai de jardí posterior delimitat amb una tanca de pedra. Presenta una coberta de teula àrab de dues vessants, amb el carener paral·lel a la façana principal i un ràfec de maons sostingut amb una solera de llates i mènsules de fusta. Està distribuït en planta baixa, dos pisos i golfes, amb la façana principal orientada a migdia. Totes les obertures són rectangulars, amb els brancals bastits amb carreus de pedra i les llindes planes. La façana principal presenta dos portals d’accés a la planta baixa, dos balcons simples al primer pis i dues galeries al pis superior. Destaca el portal de can Pep Pastor (nº 42), amb les impostes motllurades, i el balcó original de ca la Manela (nº 44), amb la llosana de pedra motllurada. Les galeries superiors, obertes a l’exterior mitjançant grans obertures rectangulars amb les llindes de fusta, estan delimitades amb baranes de ferro i conserven les impostes de pedra motllurades. Tant la façana de llevant com la de tramuntana també presenten obertures rectangulars emmarcades amb carreus de pedra, amb alguna reforma efectuada amb maons. La construcció està bastida amb pedra sense treballar de diverses mides disposada de forma regular, amb les cantonades embellides amb carreus de pedra. El parament principal conserva bona part del revestiment arrebossat que el cobria.

Altres noms relacionats amb l’edifici: can Pere Fuster (can Pep Pastor).

L’any 1923, ca la Manela fou adquirida per l’ajuntament del municipi per destinar-la a escoles públiques i també com a seu consistorial. El 9 de febrer de 1924, el mateix ajuntament va acordar vendre la casa donat que havia adquirit l’edifici que les monges de l’Anunciata havien començat a construïr a la confluència entre el carrer Nou, el carrer de la Rambla i el camí de Tavèrnoles (actual Centre Cultural), on l’any 1925 s’hi van establir les escoles.

Des de sempre, ca la Manela ha estat relacionada amb la seva proximitat amb el cementiri. Quan algun veí del poble estava greument malalt es deia que aviat faria el revolt de ca la Manela, eufemisme de la seva defunció.

ARUMÍ I BERGA, Pilar (Coord.) (2006). Folgueroles casa x casa. Folgueroles: Ajuntament de Folgueroles, p. 68-69.

MORATÓ, David; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; TORRENTS, Jacint; TORRENTS, Carme; VILAMALA, Joan; VILAMALA, Jordi; XUTGLÀ, Montserrat (2000). Folgueroles. Societat i vida d’un poble. Vic: Eumo Editorial, p. 223.

NAVARRO ACEBES, Ferran (2021). Catàleg de béns a protegir. R18/07 Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Folgueroles. Consultat 24 octubre 2021, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. Identificació PAP.07.