Camp d'urnes de la Bòbila Roca
Pallejà

Baix Llobregat
    Carrer de Joan Torroella, entre Pau Claris i el passeig de J.M. Segarra, a llevant.
    En els terrenys de la Bòbila Roca, entre la carretera Madrid-Barcelona i la via del tren. Avui, completament urbanitzat.

Jaciment arqueològic
    Prehistòric
    Edats dels Metalls
    Dolent
    Majoritàriament destruït.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 2537
    Sense ús
    Diverses propietats
    Ainhoa Pancorbo Picó

Les característiques generals d'aquesta necròpolis permeten parlar-ne com d'un urnenfelder o camp d'urnes, que apareixen, excavades en les argiles quaternàries i sense cap mena de protecció, d'una manera semblant a la típica necròpolis de Can Missert, de Terrassa. Es van trobar a una fondària de prop de 150 cm, cobertes amb llosetes de pedra i amb cendres i ossos cremats a l'interior. A més de quatre urnes senceres recollides, sembla, a partir dels fragments recuperats, que hi hauria pogut haver 12 o 14 urnes més.

Les característiques del terreny feien suposar que la necròpolis s'hauria estès a l'altre costat de la carretera, però, per diverses raons, no es va poder excavar. Pell que fa a les urnes, són bicòniques, una llisa i les altres decorades amb acanalats a la primera meitat del vas. Es van adscriure al Bronze Final II.

Els perfils de les urnes presenten estretes analogies amb aquesta necròpolis i amb les de la cova del Janet, de Tivissa. Es tracta d'un tipus molt antic, propi del Hallstatt A, en el centre d'Europa, i que aquí hi apareix molt evolucionat i degenerat. Per les dades adduïdes es pot situar aquest camp d'urnes com a pertanyent al grup més antic de Catalunya.

Tres urnes es conserven al Museu Arqueològic de Barcelona i la quarta al Museu Municipal de Molins de Rei (vegeu fotografia annexa).

La necròpolis va ser descoberta l’any 1947 per A. Panyella, llavors director del Museu Etnològic de Barcelona. El propi Panyella va extraure la primera urna, alertat pels propietaris de l'explotació.

Posteriorment, Serra Ràfols va recuperar tres urnes més, que van ser dipositades al Museu Arqueològic de Barcelona.

Malgrat la importància del jaciment no s’hi va fer mai cap excavació arqueològica i el material trobats, fruit de les extraccions de terres, s’han dispersat i perdut. Algunes gerres han estat dipositades al Museu Municipal de Molins de Rei.

- BERGADÀ, Eloi (1981). Materials del camp d'urnes de la Bòbila Roca de Pallejà. Molins de Rei: Museu Municipal de Molins de Rei. (Publicacions del Museu Municipal de Molins de Rei; 2).

- MALUQUER DE MOTES, Juan (1951). "Un nuevo campo de urnas en Catalunya: la necrópolis de la Bóbila Roca de Pallejà (Barcelona)". A: Archivo Español de Arqueologia. 1951. XXV. pp. 204-207. fig. 16-18.

- VILLALBA, Maria Josefa; BLASCO, Anna; EDO, Manuel (1989). "La prehistòria al Baix Llobregat. Estat de la qüestió". I Jornades arqueològiques del Baix Llobregat. Castelldefels, 28-30 d'abril de 1989. Pre-actes, vol. II. Ponències. Castelldefels, pp. 3-37.