Sepulcres de fossa de Quatre Camins
Pallejà

Baix Llobregat
    Fàbrica de Ciments Molins.
    Plana situada entre la riera de Cervelló i l'estrep muntanyós d'aquesta zona.

Jaciment arqueològic
    Prehistòric
    Neolític
    Dolent
    Destruït.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 2562
    Sense ús
    6347801DF1864G0001KT
    Ainhoa Pancorbo Picó

Conjunt de sis sepultures, distribuïts de forma irregular, amb restes humanes i aixovars. Es van trobar a una profunditat d'entre 40 i 50 cm per sota del nivell dels terrenys de cultiu i van ser destruïdes per les màquines en efectuar els rebaixos de terres per a l'ampliació de la indústria Ciments Molins. Mesuraven aproximadament 140 cm de fondària i sembla ser que el fons era de forma esfèrica. També es va poder constatar que, a cada fossa, hi havia una llosa de pissarra tombada que possiblement, en origen, hauria tapat la fossa.

El material recuperat consisteix en ceràmiques llises i brunyides, formes carenades i hemisfèriques amb nanses de cinta i de mugró perforades, ganivets de sílex, 8 denes de cal·laïta de forma de barrilet i una pedra d'esmolar. Van ser adscrits al Neolític Mig, Cultura dels sepulcres de fossa.

Els materials recuperats es troben al Museu de Molins de Rei i al Museu Municipal de Pallejà.

L’any 1962, quan s’estaven realitzant les obres d’explanació i de construcció de la línia 3 de producció de ciment pòrtland el Sr Santacana de Molins de Rei, va informar que en l’àrea s'havien descobert, almenys en dos punts, un nombre indeterminat de sepulcres amb restes humanes i materials ceràmics i lítics. Va dipositar, a més, en el museu alguns materials recollits. El senyor Candela de Pallejà va recuperar també d’altres peces de l’indret i les va dipositar, l’any 1977, a l’Ajuntament de Pallejà.

- BERGADÀ, Eloi (1981). "Un nou jaciment neolític a Catalunya. Quatre Camins de Sant Vicenç dels Horts - Pallejà (Barcelona)". Butlletí del Museu de Molins de Rei, núm. 2.

- VILLALBA, Maria Josefa; BLASCO, Anna; EDO, Manuel (1989). "La prehistòria al Baix Llobregat. Estat de la qüestió". I Jornades arqueològiques del Baix Llobregat. Castelldefels, 28-30 d'abril de 1989. Pre-actes, vol. II. Ponències. Castelldefels, pp. 3-37.