Camp d'aviació de Balenyà i Tona Balenyà

Osona
Sector nord del terme municipal

4631934
Obra civil
XX
1938
Productiu
Diversos propietaris
Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

El camp d'aviació de Balenyà i Tona està situat a l'extrem nord del terme municipal, a l'entorn de la masia de Can Moianès. Es tracta d'una gran plana agrícola que durant la Guerra Civil va ser habilitada com a camp d'aviació. Estava compost per dues pistes, que es complementaren amb edificis per la tropa, un refugi antiaeri davant de la masia de Can Moianès i diversos refugis elementals situats en els boscos que envoltaven el camp.

Durant la Guerra Civil, el Govern de la República va fer construir quatre camps d'aviació a Osona. El camp d'aviació de Balenyà i Tona va començar-se a construir la primavera de 1938, quan els veïns de la zona van ser convocats per a treballar-hi. La casa de Can Moianès fou habilitada com a seu del comandament de l'aviació. En el camp d'aviació hi va haver poca activitat, tansols l'enlairament d'alguns avions del grup 30 de Natatxes (ERRA, 2007).

ERRA, M. ; ERRA. M. (2007). Els camps d'aviació d'Osona durant la Guerra Civil. Calldetenes: Grup Excursionista Calldetenes.