Camí del Casol de Puigcastellet
Folgueroles

Osona
    Puigcastellet
    A la banda de llevant del terme municipal, sota el pla del Bronze i damunt del camí ral de Folgueroles a Vilanova de Sau
    665 m.s.n.m

Obra civil
    Modern
    Cultural
    Ref. Cad.: 08082A00600009
    Adriana Geladó Prat

Camí empedrat que voreja el turó de Puigcastellet o serrat de les Madrones per la seva vessant nord-oest, des de la bassa del Masdencoll i fins al Casol de Puigcastellet. Es pot agafar des del solell de l’Arumí o bé desde la vessant de tramuntana del turó mitjançant un corriol que s’enfila. Es tracta d’un camí situat dins d’una massa boscosa, que presenta diversos afloraments de la roca natural de la zona (gres de Folgueroles) en el seu traçat. En alguns trams, aquests afloraments semblen haver estat treballats amb graons o plataformes per facilitar-ne l’ascens.

El camí està inclòs dins dels límits de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

El turó de Puigcastellet o serrat de les Madrones està relacionat amb les encantades, éssers mitològics recordats en la toponímia del país i en la memòria popular. De fet, aquesta zona de les Guilleries està vinculada a l’univers de les creences populars, en especial a les llegendes relacionades amb les madrones i els llitons. Ambdós topònims són originaris de Folgueroles i no es troben a cap altre lloc dels Països Catalans. Les dones d’aigua prenen diferents noms segons el territori (encantades, goges, aloges...). A Folgueroles hi ha la creença que els paratges que envolten el Casol eren territori d’encantades.

FUNDACIÓ JACINT VERDAGUER (2021). “Madrones i llitons. Llegendes de vora l’aigua”. La Falguera nº 54, p. 28.

ROVIRÓ I ALEMANY, Xavier (2010a). “Taula rodona sobre “El Casol” en la memòria popular”. La Falguera nº 33, p. 18-19.

ROVIRÓ I ALEMANY, Xavier (2015). “Els dolmens del pla de la Bronza”. Festa Major de Folgueroles 2015. Folgueroles: Ajuntament de Folgueroles, p. 5-7.