Arxiu parroquial de l’església de la Sagrada Família de Navàs
Navàs

Bages
    Rectoria de l'església parroquial de la Sagrada Família de Navàs. Plaça de l'Església. Navàs.

Patrimoni documental
    Fons documental
    Any
    1939 fins l'actualitat
    S'ha perdut la documentació anterior a 1939
    Local tancat
    Restringit
    Religiós/Cultural
    Privada accessible
    Bisbat de Solsona
    Jordi Piñero Subirana

Fons de l’arxiu de la parròquia de la Sagrada Família de Navàs, que inclou documentació des de 1939 i que es conserva a la mateixa parròquia. Segons l’inventari que l’historiador Josep M. Badia en va fer l’any 1997, podem agrupar-lo en les següents sèries documentals:

Documents generals: documents diversos, inventaris, notes històriques, documents referits a l’església, la Rectoria i la capella del Barri Miquel.

Llibres Sacramentals: baptismes, confirmacions, matrimonis, defuncions, testaments, expedients matrimonials i altres.

Culte parroquial: actes litúrgics, confraries, festes, escolania, capella de música.

Administració parroquial: factures diverses, llibretes de comptes, aprovacions de comptes.

Acció pastoral: catequesi, Acció Catòlica, escoltisme, Càritas, Missions, local parroquial, ensenyament (col·legi Sant Josep, Casal Jesús Obrer), mitjans de comunicació social, altres activitats, Consell de Pastoral, visites pastorals, La Llar, Residència d’Avis.

Material gràfic: fotografies, cinema i vídeo, dibuixos, propaganda.

Material sonor: discos, cassets.

Diversos: biblioteca, màquines, arxiprestat de Navàs, coses de Navàs, altres indrets (Sant Genís, el Mojal, Sant Cugat).

Informació facilitada per Josep. M. Badia

L’església parroquial de Navàs és de recent construcció. Es va beneir el 1897. Anteriorment el poble de Navàs estava adscrit a la parròquia de Santa Creu del Mujal. A la dècada de 1920 Navàs va quedar fortament polaritzat en dos bàndols antagònics d’esquerres i dretes. L’escalada de tensió es va agreujar amb la dictadura de Primo de Rivera i va culminar quan els revolucionaris van incendiar l’església i van assassinar el rector, mossèn Josep Morta Soler, el 6 d’octubre de 1934, durant l’anomenat Bienni Negre. La confrontació va continuar fins a la Guerra Civil, que a Navàs va ser especialment cruenta, i el 1936 el temple va tornar a ser cremat. Es van destruir els cinc altars que tenia i la major part del mobiliari; també es van fer destrosses a la Rectoria i es va cremar l’arxiu parroquial.

L'any 1997, amb motiu de la celebració del centenari de l'Església Parroquial, l’historiador Josep M. Badia va ordenar l'arxiu parroquial i en va fer l'inventari.

BADIA, J.M. (1997). Història de l’Església de Navàs. I - De la primera església a la Guerra Civil (1897-1939). Parròquia de Navàs 100 anys 1897-1997. Navàs.