Altar Major de Puig-l'agulla

Neoclàssic
    XVIII
    Any
    POUM (DOGC 5817 de 14/02/2011).
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

L'Altar Major és un retaule d'estil neoclàssic que divideix l'altar del cameral de la Verge. És una obra bàsicament arquitectònica, de fusta policromada, amb decoració de volutes i entrellaçaments amb motius vegetals. Està format per un alt sòcol i tres cossos verticals, diferenciats per columnes de fust llis i capitells compostos. El cos central es troba més avançat que els altres. Al centre, s'hi forma un quart d'esfera, amb l'interior motllurat i amb decoracions externes. Les columnes centrals sostenen un entaulament que emmarca l'obertura del cambril. La part inferior i les antigues grades, que s'estenen per sota de l'obertura del cambril, són daurats, de la mateixa manera que una gran part de l'estructura del retaule. Els cossos laterals són coronats per voltes. Sobre de l'arc que emmarca el cambril, hi ha un fris de relleu baix on hi ha representada una processó de clergues, que tant pot rememorar la tradició dels feligresos de pujar de Vilalleons a Puig-l'agulla en processó, com algun tema de la llegenda del trobament de la Mare de Déu; l'escena s'emmarca en un segon cos, amb mitges columnes i decoracions de poc relleu.

Segons la data gravada que figura en el pedestal del mateix retaule, aquest va ser creat o daurat l'any 1790. Així doncs, és posterior a la reforma del temple que li va donar la seva fisonomia actual. L'autor de la part escultòrica va ser Dalmau Messeguer, i el de la decoració i el daurat Felip Basil.

- H. M. TALLER D'ARQUITECTURA I CONSTRUCCIÓ S. L (2010). Catàleg de béns d'interès històric arquitectònic i paisatgístic. POUM. Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. Sant Julià de Vilatorta. - PLADEVALL i FONT, A. (1994). Puig-L'Agulla i Vilalleons: un santuari i una parròquia mil·lenària. Barcelona: Ed. Montblanc-Martín.