Acta de consagració de l'església de Sant Andreu del Castell de Tona
Tona
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Acta de consagració i dotació de l'església de Sant Andreu del castell de Tona pel bisbe Gotmar de Vic, data de 13 de gener de 888. Va redactar el document Adanagild, canonge de Vic i secretari del bisbe Gotmar.
Les mesures del document són 26 x 47 cm, es tracta de pergamí. És escrit amb una pulcra lletra carolina. Cal destacar especialment la frase musicada amb neumes catalanonarbonesos que es consideren els més antics datats d'Europa.
El document va ser un donatiu de Joaquim Miret i Sans a la Biblioteca.
Història
El pergamí documenta la cerimònia que va tenir lloc el 13 de gener del 888 a l'església de Sant Andreu de Tona, acabada de construir o reconstruir. El bisbe Gotmar acudí al castell de Tona del comtat d’Osona a consagrar l’església de Sant Andreu que havien construït els il·lustres barons: Àlvar, prevere, Recared, prevere, Centuri, Bera, El·la i Gal·leni amb tots els homes que vivien al castell de Tona, que dotaren el temple de llibres i dels objectes litúrgics necessaris per al culte. També de béns territorials per a subvenir les necessitats dels sacerdots que en tinguessin cura. El bisbe donà una casa situada al costat de l’església, i els delmes i primícies del terme del castell.
Bibliografia
ALTURO, Jesús; ALAIX, Tània (2021). El canonge Adanagell de Vic (ca. 860-925). La cultura a la diòcesi d'Osona en els primers temps carolingis. Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
PLADEVALL, Antoni (1990). Tona. Mil cent anys d'Història. Eumo Editorial. Ajuntament de Tona
PUIGFERRAT, Carles (2014). “La consagració de la primitiva església de Sant Andreu del Castell de Tona.” Llibre de Tona