Sender de gran recorregut. GR-4
Santa Maria de Merlès

Berguedà
    Sector nord, oest, central, sud-oest i sud del terme municipal
    Creua el terme municipal des de l'extrem nord fins al sud.

Obra civil
    Propietaris diversos.
    Jordi Compte i Marta Homs

El sender de gran recorregut GR-4 procedeix d'un GR europeu. E el sender s'inicia al pont internacional de Puigcerdà, s'enfila per La Molina fins a Coll de Pal i, després, baixa fins La Pobla de Lillet, prop de les Fonts del Llobregat - que pertanyen al municipi de Castellar de n'Hug-, creua aquest riu i puja al Santuari de Falgars, des d'on es dirigeix a Sant Romà de la Clusa i Borredà, al costat mateix de la carretera que va de Berga a Ripoll. Des de Borredà el camí es torna a enfilar fins arribar a La Quar. L'itinerari continua per Sagàs, Sant Pau de Pinós i el monestir de Sant Benet de Bages, per tal de passar per Sant Vicenç de Castellet i pujar a Montserrat. El GR-4 té un recorregut de 158 km i passa per les comarques de la Cerdanya, el Berguedà i el Bages. Està dividit en 11 etapes proposades per la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, amb uns recorreguts que oscil·len entre els 8 i els 19 quilòmetres.
    Les etapes del GR-4 que transcorren pel municipi de Santa Maria de Merlès són la 7 i la 8; l'etapa 7 amb una durada de 4'30 hores i una distància de 17'200 quilòmetres s'inicia a Sagàs i acaba a Sant Pau de Pinós i l'etapa 8, de 3h i 12'130 quilòmetres s'inicia a Sant Pau de Pinós i acaba a Santa Maria de Cornet. Entra al municipi de Santa Maria de Merlès per la zona de la Pinya i segueix en direcció a la Coromina i Pallarès. Des de Pallarès continua en direcció sud cap a la Cortada. Passa per Santa Magdalena de la Cortada, el molí d'Escrigues fins a Sant Martí de Merlès. A partir d'aquí es travessa pel pont medieval fins al nucli de Santa Maria de Merlès i es continua en direcció sud cap a cal Ferrer, el molí del Mas, l'antiga Serradora, sempre pel costat de la riera de Merlès. El camí continua en direcció oest vorejant la baga de Ginebret fins que s'enfila obaga amunt passant pel costat de les restes de la Torre de Ginebret fins a Santa Maria de Pinós. Es continua el camí en sentit est cap al Puig, ca l'Anglada i cal Miquel fins arribar a Sant Pau de Pinós. Des de Sant Pau de Pinós el camí continua en direcció sud-est, es travessa la carretera BV-4401, i es segueix fins la Casa Cremada, Sant Amanç de Pedrós i la gran masia de Pedrós. Des d'aquí es travessa la baga de les Valls i s'enfila amunt cap a Sant Jordi de Lloberes; es continua la carena en sentit sud passant per Coll de Pitxell i Sant Miquel de Terradelles; uns metres més avall el camí surt del terme municipal de Santa Maria de Merlès i s'endinsa al terme de Gaià.

El sender es va homologar l'any 1978.