Sender de gran recorregut. GR-1
Santa Maria de Merlès

Berguedà
    Sector nord del terme municipal
    Creua el terme municipal d'est a oest pel sector nord.

Obra civil
    Propietaris diversos.
    Jordi Compte i Marta Homs

El traçat del sender transversal de gran recorregut GR-1 creua bona part de l'àrea prepirinenca. Comença a les ruïnes grecoromanes d'Empúries, a la Costa Brava, i arriba fins el Pont de Montanyana, continuant cap a terres aragoneses. Té un recorregut total de 355 quilòmetres i passa per un total de 10 comarques: Alt Empordà, Baix Empordà, Berguedà, Garrotxa, Noguera, Osona, Pallars Jussà, Pla de l'Estany, Ripollès, Solsonès. Està dividit en 26 etapes proposades per la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, amb uns recorreguts que oscil·len entre els 10 i els 24 quilòmetres.
    L'etapa del GR-1 que transcorre pel municipi de Santa Maria de Merlès correspon a l'etapa 11: etapa que s'inicia a Lluçà i es acaba a Sant Andreu de Sagàs. Té una durada aproximada de 4 hores i un recorregut de 17'200 quilòmetres. Entra al terme municipal de Santa Maria de Merlès prop de la zona de Montclús i segueix la riera en direcció sud passant prop de les goles del molí de Vilalta fins al molí de Vilalta on es desvia en direcció nord passant prop de la masia de Vilalta i cap a la masia de Torrents. A partir d'aquí el camí surt del terme municipal de Santa Maria de Merlès i entra al de Sagàs, on s'uneix amb el GR-4.

La guia del GR-1 no està editada. Els senders de petit i gran recorregut estan gestionats per la FEEC, que és l'encarregada de senyalitzar i mantenir l'itinerari.

L'any 1978 es va homologar el sender.