Pont de Gaià
Gaià

    Bages
    Sector sud-oest del terme de Gaià
    Emplaçament
    Carretera de Prats de Lluçanès (BV-4401), al km. 3,2
    365

    Coordenades:

    41.90489
    1.91193
    409754
    4639789
    Número de fitxa
    08090-313
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Sense ús
    Titularitat
    Pública
    08089A011090190000YP
    Autoria de la fitxa
    Jordi Piñero Subirana

    Petit pont de l'antiga carretera que comunicava Navàs i Gaià i que travessa sobre la riera de Gaià. Es troba en un paratge frondós, prop del punt quilomètric 3,2 de l'actual carretera, que discorre gairebé en paral·lel a l'antiga. És un pontarró d'una sola arcada, fet de pedra i amb l'arc revestit amb maó. L'amplada del pont és de 4,5 m i, a les vores, és reforçat amb un voral de formigó i també amb pedres cantoneres que feien de barana.

    Informació oral facilitada per Josep Matamala i Josep Font

    Abans de la construcció de l'actual carretera (BV-4401) l'antiga travessava el Llobregat per un pont que hi havia al costat del molí de Castellet i que es va inaugurar el 1945. Més o menys per aquesta època es va construir també el Pont de Gaià, similar a l'anterior, sent alcalde del municipi Josep Matamala Bruc. L'antiga carretera continuava en direcció a Gaià per un itinerari més al sud-est de l'actual, passant pel carrer del Pla del Forn.
    La carretera de Prats de Lluçanès a Navàs ja formava part d'un pla de carreteres de la Diputació de Barcelona de començaments de segle XX i, en un principi, estava projectada perquè passés per la Vall de Vilaramó i el sector nord-est del terme de Gaià. Aquesta carretera, però, no es va fer efectiva fins a la dècada de 1970, i finalment el traçat escollit passava pel nucli de Gaià. El pont actual sobre el Llobregat va inaugurar-se el 20 de setembre de 1968 i la carretera es va construir en diferents fases en els anís següents. Les obres d'aquest nou vial les van impulsar dos prohoms amb bons contactes amb els responsables polítics del moment: l'enginyer Josep M. Llançó (propietari de la casa d'Abellà de Baix i responsable del pantà de Sau) i un tal Colomer, propietari de Pregones i governador de Toledo. Les obres van anar a càrrec de la Diputació de Barcelona, i es van portar a terme en tres fases: primer entre el Pla del Forn i Sant Pau de Pinós, en segon lloc entre Navàs i el Pla del Forn, i finalment entre Pinós i Prats de Lluçanès. La nova carretera es va inaugurar entrada ja la dècada de 1970, sent alcalde de Gaià Pere Armengou Casals.

    AADD (2016). Gaià, t'estimo. Reviu Gaià, Grup de Recerca, Gaià, p. 312.
    VILA CASALS, Ramon M. Llibre de Galera (treball inèdit)