Plaça de la Creu

BCIL 16
    Propietaris diversos
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

La plaça de la Creu es un petit eixampla dels carrers Llobregat, Major i Pau Casals; de forma irregular, poc espaiosa, més que una plaça és una cruïlla de carrers. La seva fesomia també es fruit de l'evolució arquitectònica del s. XX, amb una mostra de diferents arquitectures poc reeixides i modestes. L'element destacat es la Creu de terme, que des de fa segles presideix l'indret.

La plaça de la Creu es poca cosa més que un eixampla de la cruïlla dels carrers Llobregat, Major i carretera de Casserres - avui Pau Casals-, que des de mitjans s. XIX es manifestà com el lloc cèntric i planer capaç de començar a acollir activitats econòmiques en relació a la nova activitat industrial. Al costat de la Creu de terme dels Templers, s¡hi va construir dos hostals, el de Cal Simon i el de Cal Ti, el primer Ajuntament, dues bodegues, la pastisseria Ballarà, i la casa de la Serra.

SERRA, Rosa (1982). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa
    SERRA, Rosa. Puig-reig 1906-2006 (2006). Fotografies, Àmbit de Recerques del Berguedà. Historia Gràfica.
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg de masies i cases rurals. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa a.2