Oratori de Sant Miquel dels Sants
Santa Eugènia de Berga

Osona
    La Serreta
    Davant del Mas Mitjà s/n. Trencant Làctics Santa Eugènia. 08507 Santa Eugènia de Berga.

Edifici
    XIX-XX
    Manquen alguns elements
    Sense ús
    Làctics Sta. Eugènia. SL. Crta. Arbúcies. Km.1. 08507 Santa Eugènia de Berga.
    Anna M. Gómez Bach

La construcció, feta amb pedra del país unida amb morter de calç, està formada per dos cossos, l'orador i un petit jardí interior. A l'interior de la porteta que té hi ha una pintura que representa la serra del Montseny en rajola valenciana de 7-8 peces en blanc i verd. La portella de l'oratori de ferro forjat amida 70 per 70 cm. El jardí mesura 1'40m d'amplada i 2'20 m de llarg. S'accedeix per una porta de ferro forjat que es tanca amb un forriac i que fa 60 per 1'40. Construcció envoltada de camps de conreu, del Mas Mitjà abandonat i la fàbrica de Làctics. A part de l'arç, esmentat en la documentació, al pati interior de l'oratori hi creix un noguer. Falten algunes pedres del coronament de les parets.

L'oratori es bastí en aquest indret perquè la mare de Miquel dels Sants (Miquel Argemí i Mitjà) era natural d'aquest mas. Alhora, diu la tradició que Miquel dels Sants resava i es flagel·lava amb un arç, encara present a tocar de l'oratori. Per altres es construí com homenatge a Sant Miquel aixecat vers el 1862 per la propietària Maria de Ferrer, Marquesa de Puerto Nuevo. Sobre la porta que dóna accés al jardí hi ha una reixa de ferro forjat, les inicials gravades de JHS (Jesús Home Salvador), la porteta de l'oratori està coronada per un escut de ferro, amb una àliga per banda i una gerra a la part central.

DALMAU, A. (2001). Inventari d'elements patrimonials del Municipi de Santa Eugènia de Berga. Ajuntament de Santa Eugènia. Inèdit. PLADEVALL, A. (1997). Santa Eugènia de Berga. Història i vida d'un vell poble osonenc. Ajuntament de Santa Eugènia de Berga. Ed. Eumo. Vic.