Molí de vent de la Riera
Olost

Osona
    Sector sud-est del terme municipal
    A 850 metres per pista forestal de la carretera C-154, punt quilomètric 17'400.

Element arquitectònic
    Popular
    XIX
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPIC. 24.13.068
    Sense ús
    Ref. cad.: 001A00065
    Jordi Compte i Marta Homs

El molí de vent de la Riera està situat en un petit monticle elevat, parcialment cobert per un bosquet de pins, a l'est de la masia que li dóna nom i al nord del molí de la Riera.
    Es tracta d'un molí de vent format per una torre quadrada bastida amb murs de maçoneria de pedra gran, amb grans carreus treballats delimitant les cantonades que pràcticament arriben al centre de la façana per les seves grans dimensions. Aquesta estructura és de planta quadrada amb uns 188 centímetres de costat i té una alçada aproximada de 4'80 metres. Té una única obertura, orientada al nord, una porta de petites dimensions (140 centímetres d'alt per 59 d'ample) emmarcada amb pedra treballada i amb la data de 1886 inscrita a la llinda. L'estructura queda coronada amb una cornisa de pedra motllurada i conserva un gran pal metàl·lic que sobresurt cap enlaire.

La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Olost. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

El molí de vent de la Riera es va construir amb la finalitat de bombar l'aigua des d'un punt enclotat cap a un nivell superior des d'on se'n pogués aprofitar la masia. Segons fonts orals, l'escàs vent de la zona no va permetre el seu funcionament i es va abandonar ràpidament, fet que podria haver permès la conservació de la maquinària.

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Olost. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.