Escola Sant Martí, dels Hermanos de La Salle o Parroquials

Científic
    Parròquia de Sant Martí de Puig-reig,
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

Es tracta d'un edifici d'estructura massissa format per dos cossos, el que forma la façana i els espais bàsics de gestió i d'accés al primer pis, i la zona d'aules, formada per un cos rectangular amb les aules orientades a migdia i il·luminades per esvelts finestrals. Per totes la façana s'obren grans finestrals en forma d'arc que permeten l'entrada de llum. Els materials utilitzats són la pedra, ben polida, escantonada i col·locada de manera regular sobre un gran sòcol perimetral, el maó en els emmarcaments de portes, finestres i voladissos de les teulades, i la teula àrab en el sostre.

L'obra es fruit dels anys vint del segle passat, en que el municipi empren importants obres d'infrastructura, com per exemple l'Hospital i a més de l'escola municipal, les dues escoles religioses, la de nens i la de nenes, regentades pels germans de La Salle i les Germanes Dominiques de l'Anunciata. De la mateixa manera que el finançament per a la construcció de l'escola municipal "Alfred Mata" va provenir d'aquest industrial, propietari de la fàbrica i colònia de Cal Casas, les escoles parroquials foren finançades amb aportacions dels Pons.

SERRA, Rosa (1982). Aproximació a la historia de Puig-reig, Manresa
    SERRA, Rosa. Puig-reig 1906-2006 (2006). Fotografies, Àmbit de Recerques del Berguedà. Historia Gràfica.
    AADD. (2011). Pla d'ordenació urbanística municipal. Catàleg de masies i cases rurals. Ajuntament de Puig-reig. Fitxa b.17.2