Elements vinculats a l'activitat tradicional pesquera i nàutica
Arenys de Mar

    Maresme
    Carretera del Port, s/n

    Coordenades:

    41.579661430467
    2.5561372542696
    463000
    4603203
    Número de fitxa
    08006 - 500
    Patrimoni moble
    Tipologia
    Objecte
    Contemporani
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Sense ús
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament d'Arenys de Mar (Riera del Bisbe Pol, núm. 8, 08350 Arenys de Mar)
    Autoria de la fitxa
    Oficina de Patrimoni Cultural i Ajuntament d'Arenys de Mar

    Al port d'Arenys de Mar es conserven estructures arquitectòniques de la construcció dels anys 50, i també alguns testimonis de l'activitat tradicional pesquera i nàutica com el Gigre del Mar Sport (o del Portinyol) o la Maquinilla.

    El Gigre és un estri que es feia servir per varar i treure les embarcacions de l'aigua. Actualment es troba en desús, ubicat a l'emplaçament original, davant de l'edifici del Club de Pesca Mar Sport. Aquest gigre és el darrer testimoni de l'activitat nàutica i industrial en aquesta zona. S'hi va col·locar a l'inici de construcció del port

    La Maquinilla es troba situada a pocs metres del gigre, cap a al sud-oest, dins les mateixes instal·lacions. Aquest és un altre giny que s'emprava per les operacions de varada, en aquest cas, de tracció elèctrica. S'utilitzava per varar les barques del Club de Pesca.

    Informació facilitada per l'Ajuntament d'Arenys de Mar.

    La reivindicació per a la construcció d'un port a Arenys de Mar es remunta a finals del segle XVIII. No obstant això, arran del temporal del 31 de gener de 1911, la demanda es va intensificar i es va activar una comissió per impulsar la petició d'un port de refugi. Aquest temporal és considerat el més tràgic del segle XX a Catalunya. El canvi de temps va sorprendre les barques mentre eren a la mar i, tot i que a Arenys de Mar no es van haver de lamentar víctimes, a la comarca del Maresme van morir una trentena de pescadors. En total, a les costes de Catalunya i València es van registrar 140 morts i es van perdre desenes de barques. 

    L'autorització per a la construcció del Port d’Arenys va ser concedida el 21 de novembre de 1917 per acord del Consell de Ministres. Tanmateix, les obres no van començar fins quatre anys més tard i es van allargar durant més de quaranta anys, fins el 1961. La construcció es va adjudicar al constructor arenyenc Francesc Solé, conegut com València, el qual, malgrat grans dificultats tècniques i econòmiques, hi va treballar fins a 1931. Posteriorment, el 1947, les obres es van reprendre i es van prolongar fins a 1961. Durant els anys 90 es va dur a terme una nova ampliació de la dàrsena pesquera i del varador.

    Més recentment, el 2017, es va inaugurar una reforma de l’escullera de ponent, orientada a millorar els serveis de restauració i oci.