Murs i embarcador de l'antic Port
Arenys de Mar
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Al port d'Arenys de Mar es conserven estructures de la construcció dels anys 50, i també alguns testimonis de l'activitat tradicional pesquera i nàutica.
Pel que fa als elements de l'antic port, cal esmentar els murs que es troben situats tant a la zona del dic de llevant, al moll de ribera com a alguns molls d'amarra. Es tracta de murs bastits amb peces granítiques hexagonals, que es van col·locar com a revestiment dels espais principals del port, a mitjans de la dècada de 1950.
També cal mencionar l'embarcador. Tot i que en diversos punts del port s'observen unes escaletes per baixar del moll a les barques petites, l'embarcador és únicament practicable a la zona de l'actual Moll. Aquest punt marca el límit de l'espigó original que va quedar a mig construir arran de la primera fase d'obres que va emprendre en Francesc Solé (conegut com a València) i que no es va concloure.
Per altra banda, es conserven els norais, situats en alguns espais d'accés públic, com el moll pesquer o el moll de Llevant, que es van instal·lar originalment durant els anys 50 al port. Es tracta d'elements d'amarratge, de grans dimensions i generalment de ferro o d'acer, que serveixen per fixar les embarcacions. Amb el pas del temps, alguns norais del port han estat substituïts; d’altres han quedat obsolets, mentre que n'hi ha que encara continuen en ús.
Informació facilitada per l'Ajuntament d'Arenys de Mar.
Història
La reivindicació per a la construcció d'un port a Arenys de Mar es remunta a finals del segle XVIII. No obstant això, arran del temporal del 31 de gener de 1911, la demanda es va intensificar i es va activar una comissió per impulsar la petició d'un port de refugi. Aquest temporal és considerat el més tràgic del segle XX a Catalunya. El canvi de temps va sorprendre les barques mentre eren a la mar i, tot i que a Arenys de Mar no es van haver de lamentar víctimes, a la comarca del Maresme van morir una trentena de pescadors. En total, a les costes de Catalunya i València es van registrar 140 morts i es van perdre desenes de barques.
L'autorització per a la construcció del Port d’Arenys va ser concedida el 21 de novembre de 1917 per acord del Consell de Ministres. Tanmateix, les obres no van començar fins quatre anys més tard i es van allargar durant més de quaranta anys, fins el 1961. La construcció es va adjudicar al constructor arenyenc Francesc Solé, conegut com València, el qual, malgrat grans dificultats tècniques i econòmiques, hi va treballar fins a 1931. Posteriorment, el 1947, les obres es van reprendre i es van prolongar fins a 1961. Durant els anys 90 es va dur a terme una nova ampliació de la dàrsena pesquera i del varador.
Més recentment, el 2017, es va inaugurar una reforma de l’escullera de ponent, orientada a millorar els serveis de restauració i oci.


