Murs i embarcador de l'antic Port
Arenys de Mar

    Maresme
    Carretera del Port, s/n

    Coordenades:

    41.577919802265
    2.5575598387594
    463117
    4603009
    Número de fitxa
    08006 - 499
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Element arquitectònic
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Estructural
    Titularitat
    Pública
    Ajuntament d'Arenys de Mar (Riera del Bisbe Pol, núm. 8, 08350 Arenys de Mar)
    Autoria de la fitxa
    Oficina de Patrimoni Cultural i Ajuntament d'Arenys de Mar

    Al port d'Arenys de Mar es conserven estructures de la construcció dels anys 50, i també alguns testimonis de l'activitat tradicional pesquera i nàutica. 

    Pel que fa als elements de l'antic port, cal esmentar els murs que es troben situats tant a la zona del dic de llevant, al moll de ribera com a alguns molls d'amarra. Es tracta de murs bastits amb peces granítiques hexagonals, que es van col·locar com a revestiment dels espais principals del port, a mitjans de la dècada de 1950.

    També cal mencionar l'embarcador. Tot i que en diversos punts del port s'observen unes escaletes per baixar del moll a les barques petites, l'embarcador és únicament practicable a la zona de l'actual Moll. Aquest punt marca el límit de l'espigó original que va quedar a mig construir arran de la primera fase d'obres que va emprendre en Francesc Solé (conegut com a València) i que no es va concloure.

    Per altra banda, es conserven els norais, situats en alguns espais d'accés públic, com el moll pesquer o el moll de Llevant, que es van instal·lar originalment durant els anys 50 al port. Es tracta d'elements d'amarratge, de grans dimensions i generalment de ferro o d'acer, que serveixen per fixar les embarcacions. Amb el pas del temps, alguns norais del port han estat substituïts; d’altres han quedat obsolets, mentre que n'hi ha que encara continuen en ús. 

    Informació facilitada per l'Ajuntament d'Arenys de Mar.

    La reivindicació per a la construcció d'un port a Arenys de Mar es remunta a finals del segle XVIII. No obstant això, arran del temporal del 31 de gener de 1911, la demanda es va intensificar i es va activar una comissió per impulsar la petició d'un port de refugi. Aquest temporal és considerat el més tràgic del segle XX a Catalunya. El canvi de temps va sorprendre les barques mentre eren a la mar i, tot i que a Arenys de Mar no es van haver de lamentar víctimes, a la comarca del Maresme van morir una trentena de pescadors. En total, a les costes de Catalunya i València es van registrar 140 morts i es van perdre desenes de barques. 

    L'autorització per a la construcció del Port d’Arenys va ser concedida el 21 de novembre de 1917 per acord del Consell de Ministres. Tanmateix, les obres no van començar fins quatre anys més tard i es van allargar durant més de quaranta anys, fins el 1961. La construcció es va adjudicar al constructor arenyenc Francesc Solé, conegut com València, el qual, malgrat grans dificultats tècniques i econòmiques, hi va treballar fins a 1931. Posteriorment, el 1947, les obres es van reprendre i es van prolongar fins a 1961. Durant els anys 90 es va dur a terme una nova ampliació de la dàrsena pesquera i del varador.

    Més recentment, el 2017, es va inaugurar una reforma de l’escullera de ponent, orientada a millorar els serveis de restauració i oci.