Creu de Terme. Creu de Cervera
Castellfollit de Riubregós

Anoia
    Carrer Major, 10 (Ajuntament)
    Dins l'Ajuntament. Anteriorment a la Plaça del Castell

Element arquitectònic
    Gòtic
    Modern
    XVI
    Es conserva bé la socalada, el braç i el nus o magolla.
    Precatàleg de patrimoni. Normes Subsidiàries (2000)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí IPA-30650
    Científic
    Ajuntament de Castellfollit de Riubregós
    Anna Camats Malet

Creu d'estil gòtic florejat, de tipologia llatina, amb els braços amb expansions tetralobulades i acabats amb perfil triangular, configurat pels elements decoratius vegetals. Una fronda de motius vegetals resseguia el perfil de la creu. Al centre de la creuera de l'anvers hi ha el Crist crucificat. Té una magolla octogonal amb les cares separades per pilarets i pinacles, elements que simulen formes pròpies de l'arquitectura gòtica. A ambdues cares s'hi observen relleus representant figuretes sota dosserets, probablement de sants i evangelistes, i emblemes heràldics. Al peu de la creu s'hi representen uns cards, emblema de la casa dels Cardona, que havien estat senyors de la vila.

La descripció de la peça està feta en base a la reconstruccio en dibuix publicat a la monografia escrita per Joan Farell, que pren per patró dos fragments de la verdadera creu.

Antigament estava ubicada a la bifurcació del camí de Cervera cap a Rubions i la Font del Coure. Després es va traslladar a la Plaça del Castell, on encara hi ha la solcada i el braç que la sustentaven. Actualment, però, el cos de la creu es troba dipositada a l'Ajuntament de Castellfollit.

FARELL, Joan (1994a). Castellfollit de Riubregós. Vol I. Resum històric. Folklore. Llegendes. Tradicions. Fundació Salvador Vives Casajuana.