Conjunt funerari de la família Senties Sant Martí de Centelles

Element arquitectònic
Noucentisme
1924
No apareix en la seva forma originària
Ref. cad.: 005A00160
Anna M. Gómez Bach

Conjunt funerari format per un recinte rectangular de 2'5 per 3 m tancat per una barana de ferro i pilars de pedra als angles. Al centre de l'estructura hi ha una creu, imitant un tronc, situada dalt d'un pedestal i amb una flor a l'encreuament dels braços. Aquest cos es troba coronat als angles per una decoració vegetal. Al mateix centre i encastat al terra hi ha un llibre obert amb una flor de neu, un pensament i una inscripció. També hi ha una làpida de forma semicircular que segurament es troba fora del seu lloc d'origen, i que és de difícil adscripció.
El text gravat com a inscripció diu:
A la buena família Sentias y Oller
Distrito del somaten de Sant Martin de Centellas
Parroquia de Balenya Sant Martín 1924
Restos de Fco Sentias Ollé Cabo.

Cementiri situat a l'antiga parròquia de Sant Pere de Valldeneu que en un principi estigué vinculada a la parròquia de Sant Martí del Congost però que al s. XI ja apareix documentada com a parròquia. El topònim de la zona prové de Vilar Danielis, documentat al s. XI. Les funcions d'aquesta parròquia i d'aquest cementiri han minvat perquè la població s'ha concentrat a la part baixa del nucli.
Segons informadors orals alguns membres de la família Sentias (o Senties) foren assassinats durant la Guerra Civil Espanyola, al 1936.

PLADEVALL, Antoni. (1955-1957). San Martín de Centelles, San Miguel Sesperxes y San Pedro de Bertí. a Ausa, n. XVIII. p. 357-372.
PLADEVALL, Antoni. (1962). Romiatge a Sant Martí de Centelles i Sant Miquel Sesperxes i Bertí. Vic.
PLADEVALL, Antoni. (1992). Orígens i formació del terme municipal de Sant Martí. Ajuntament de Sant Martí de Centelles.
SOLANS, Antoni. (1992). Notes i comentaris sobre Sant Martí de Centelles. Ajuntament de Sant Martí de Centelles.