Casa Miquel Blanxart i Estapé Granollers

Vallès Oriental
Carrer de Joan Prim 9 -11 - Carrer de Torras i Bages, 08400-GRANOLLERS
A la zona d'eixampla de Granollers

Edifici
Modernisme
XX
1904
Jeroni Martorell i Tarrats
Va ser restaurada a la dècada
Legal
PEPHA nou, Núm. R-052
Científic
Ref. cad.: 15307DG4006E
ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo

Antic edifici reformat que es troba entre mitgeres. Te planta baixa i dues plantes pis, amb façana als carrers Prim i Torras i Bages. La façana principal és de composició simètrica, amb una tribuna a la primera planta sostinguda per una figura femenina feta en pedra a la planta baixa. En aquesta planta hi ha altres elements fets en pedra i esgrafiats geomètrics florals de llenguatge modernista, segons models originals de J.M. Barnadas. Constitueix una important fita arquitectònica i visual del carrer i de la població (CUSPINERA et alií, 2001).

Protegida al PEPHA del 1985 i proposta de protecció al nou PEPHA Fitxa. Núm. R-052

Es troba al carrer-carretera que travessa el casc urbà i que impulsà el creixement del primer eixampla de Granollers, a finals del segle XIX, on estan representats els moviments arquitectònics dels darrers cent anys. Aquest eix, darrerament, està patint un fort procés de transformació amb la proliferació de construccions de substitució. El 1866 es va dedicar el abans carrer d'Isabel II a Joan Prim, el qual el 19 d'agost del 1842 va visitar Granollers, on fou rebut solemnement amb la banda del batalló de la caserna, en agraïment per la gestió del traçat de la carretera (BAULIES, 1986b). El treball de forja va fer-se a Can Guidons de Granollers (GARCIA PEY, 1990). Aquesta era una casa on es venia vi i per això els motius de decoració estan relacionats amb aquesta indústria agrícola. Dins la casa hi ha una bodega immensa subterrania que es diu "el Cau" (Informació oral Pere Cornelles). Sembla ser que el cau està fet amb rajola de Valènica i era un lloc de reunions. Després de la guerra civil la va comprar el Sr. Murtra, fabricant. Aquesta gent donava diners per a l'olla dels pobres i donaven de menjar als pobres pel Nadal. Garrell va fer un dibuix humorístic on se'ls veia donant el menjar (Informació oral d'Eustaqui Margall).

BAULIES I CORTAL, Jordi (1986b) "La industrialització de la vila i la ciutat moderna", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 65-76 Granollers: Servei Municipal de Cultura. CUSPINERA I FONT, Lluís et al. (2001) Pla especial de protecció del Patrimoni Històric-Arquitectònic de Granollers. Granollers. Document administratiu. GARCIA-PEY, Enric (1990) Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers. Informació oral Pere Cornellas, novembre 2001. PATRIMONI (1985) Patrimoni Històric Arquitectònic. Granollers: Caixa de Crèdit Granollers.