Casa de la Vila

Popular
    XVI-XX
    BCIL / 930-I / Acord Ple Ajuntament / 15/03/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 18554
    Científic
    Ajuntament de Martorell. Plaça de la Vila, 46. 08760 Martorell
    Dídac Pàmies Gual. SPAL

Edifici del segle XVI de planta baixa i dos plantes pis. De l'antic edifici del segle XVI només es conserva el portal d'accés amb dovelles vistes, els dos arcs escarsers del vestíbul, els tres pilars de pedra de la planta baixa i els dos portals del vestíbul de la segona planta així com altres elements estructurals. La planta baixa està construïda amb carreus de pedra. Al primer pis de la façana hi ha dues obertures amb un balcó corregut i al segon pis dues obertures cadascuna amb el seu balcó. La façana està decorada amb esgrafiats de Ferdinandus Serra. Al capdamunt de les llindes dels quatre balcons presenta un medalló d'estil gòtic amb referències a l'escut de la vila, al·legories d'una nimfa representant l'Anoia i un faune representant el Llobregat; al centre un fragment arquitectònic de pedra representa la torre de l'escut de la vila (pedra procedent del temple parroquial enderrocat l'any 1936).

La fitxa s'ha omplert amb les dades de la fitxa A1 88 BCIL-01.EA del Catàleg de Béns Arquitectònics, Històrics i Ambientals de Martorell, redactat pel Servei del Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona.

En el lloc que ocupa l'actual Casa de la Vila s'hi trobava la casa senyorial dels Rosanes, sub-feudataris de Martorell; després va passar a mans dels Castellvell, dels Foix, dels Requesens i al segle XVII i XVIII va pertànyer als Marquesos de Vélez, pel que antigament es coneixia com Casa del Marqués. L'any 1916 el notari martorellenc Josep Roig Buxeres, propietari llavors de l'immoble va fer desplaçar el portal de la façana i la finestra de la façana principal i va fer suprimir l'antiga escala gòtica per una barana modernista; durant aquest període era doncs coneguda com a Cal Notari.
    El 1936 el notari va vendre l'edifici a l'Ajuntament de Martorell, presidit aleshores per Miquel Cañameres i Salvany, i es destinà com a casa de la vila. Al 1937 es va restaurar la façana de l'edifici i es decorà amb esgrafiats de Ferran Serra.

PÉREZ FARRIOLS, J., ET ALII. Catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals i disposicions de protecció per al POUM de Martorell. Ajuntament de Martorell i Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona. 2014.