Carrers del Callao i de Santa Teresa
Caldes d'Estrac

Maresme
    Carrers del Callao i de Santa Teresa (08393 Caldes d'Estrac)
    Sortint de l'estació a mà dreta.

4602047
    Conjunt arquitectònic
    Estructures i façanes en bon estat.
    Residencial
    Ref. cad.: 24613DG6002A
    Octavi Mallorquí Vicens

Conjunt arquitectònic dels carrers del Callao i de Santa Teresa. Cases de cos en filera, estretes i profundes, i dues o tres plantes d'alçada. Històricament aquestes cases van ser les primeres dels estiuejants que arribaren a Caldes, refetes o fetes de nou, que coexistien amb les cases dels pescadors. És per això que podem observar una gran varietat d'estils. La majoria són edificacions d'estil popular mediterrani, ben condicionades i restaurades, però també trobem cases en no tan bon estat, i altres que presenten elements neoclàssics, com baranes lobulades, frontis, com és el cas de la torre d'estiueig d'estil neoclàssic del núm. 12 del carrer de Santa Teresa atribuït a l'arquitecte Bonet Garí. El que sí és cert és que s'ha mantingut una unitat d'alçada i de finca, ja que el sòl es reparteix a la majoria de les cases de la mateixa manera. No hi ha cap edificació que superi els tres pisos d'alçada, i totes gaudeixen d'un petit pati davanter i un altre més gran posterior. Totes les façanes estan orientades en sentit sud, de cara a la mar, i el mur davanter de baixa alçada és acompanyat d'encanyissats per a mantenir la privacitat del pati davanter de les finques. Podríem remarcar, sense cap mena de dubte, que la situació d'aquest conjunt no és tan privilegiada com la del Passeig dels Anglesos perquè al davant hi té la línia de ferrocarril i la carretera N-II; per tant, si es vol veure la mar, tot i estar a pocs metres, cal pujar al terrat de les cases. El carrer és arbrat amb plataners bords, ben asfaltat i il·luminat amb fanals de cos sencer col·locats en bateria.

El viaducte de la N-II trenca l'estètica del conjunt.

Les cases dels carrers de Callao i de Santa Teresa van ser ocupades pels estiuejants en la primera fornada turística que va viure Caldes a finals del segle XIX. Situades estratègicament a prop de la mar, de l'estació de tren, dels Banys Colón i de la capella del Carme. Convivien les cases dels estiuejants amb les dels pescadors.

AA.DD. (1995). Fotografies Antigues de Caldes 1870-1962. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac. BATLLE, A. (1985). Caldes d'Estrac o Caldetas: un vell plet. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. CARNÉ I CABRÉ, J.(1995). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic. Document Refós. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. GRAU MOLIST, L. (2004). L'estiueig a Caldes d'Estrac. Una aproximació. Caldae Aquae Núm. 2. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. MARZAL, J. (1999). Caldes d'Estrac. Vila d'aigua calenta i aigua salada. Breu història il·lustrada. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac.