Casa del Patronat Mercè Torras
Caldes d'Estrac

Maresme
    Carrer del Callao, 13 (08393 Caldes d'Estrac)
    Sortint de l'estació, a mà dreta.

4602036
    Edifici
    XIX
    Regular
    La façana lateral no està en gaire bon estat a causa de la falta de manteniment, i l'entramat de ferros del terrat trenca l'estètica de l'edifici.
    nº15 en el Pla Gral. Municipal
    Patronat Mercè Torras. Carrer del Callao, 13 (08393 Caldes d'Estrac)
    Octavi Mallorquí Vicens

Casa unifamiliar cantonera entre mitgeres de planta baixa i una planta amb patí al davant. Acull la seu del Patronat, una vivenda i l'oficina de la Creu Roja. La façana principal s'orienta en sentit sud, de cara a la mar. La planta baixa presenta dues finestres laterals i dues portes centrades del mateix estil, allargassades amb marc d'arc de mig punt. Per accedir a les portes cal pujar un tram de vuit escales. La primera planta mostra el mateix estil de quatre grans finestres allargades amb arc de mig punt, Les finestres són de doble full i persianes de corda. Al capdamunt, el mur del terrat segueix el mateix estil d'arcs de mig punt i s'observa un entramat de ferro que s'aguanta al damunt d'unes columnes senzilles. La façana lateral que dóna al carrer de La Riera s'orienta en sentit est. La planta baixa té una entrada en un costat, dues finestres a banda i banda, una més gran amb persianes de fusta i l'altra més petita amb una reixa de ferro forjat, i una galeria amb quatre arcs de mig punt, de la mateixa descripció que les de la façana principal, i amb una barana d'estil neoclàssic amb columnes lobulades. La galeria té dues portes i dues finestres i les parets són emblanquinades. La primera planta té un seguit de finestres a distints nivells que donen sensació de desordre. Una finestra d'arc de mig punt està tapiada, i una altra està parcialment tapada. Les altres cinc finestres de la façana són de poca grandària, sense reixes. Hi ha un rètol anunciador de que l'edifici és la seu de la Creu Roja. A la part superior presenta una coberta de teulada amb carener perpendicular a la façana principal. El pati davanter té un mur baix i un reixat senzill, i destaca l'enrajolat del pati, les plantes i una palmera de grans dimensions.

Sòl urbà. Ordenació contínua tradicional. Inventariada amb el núm. 15 per l'article 55 de la Normativa del Pla General. Forma part de la junta del Patronat l'alcalde, el rector i un vocal del poble.

La funció del Patronat Mercè Torras és ajudar a persones necessitades de la població. El Patronat porta el nom de Mercè Torras, senyora de classe alta que donà part dels seus diners per a realitzar-lo.

AA.DD. (1995). Fotografies Antigues de Caldes 1870-1962. Arrels Cultura. Caldes d'Estrac.
    BATLLE, A. (1985). Caldes d'Estrac o Caldetas: un vell plet. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.
    CARNÉ I CABRÉ, J.(1995). Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic. Document Refós. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac.