Ceràmica de la Mare de Déu del Remei
Caldes d'Estrac

Maresme
    Centre d'equipament de promoció econòmica i cultural, Camí Ral, 5-9 (08393 Caldes d'Estrac)
    Sortint de l'estació, pujant per La Riera, a mà esquerra.

Patrimoni moble
    Objecte
    Any
    Gelabert
    Ornamental
    Ajuntament de Caldes d'Estrac. Plaça de la Vila, s/n (08393 Caldes d'Estrac)
    Octavi Mallorquí Vicens

Conjunt ceràmic de setze peces policromades que representa una visió de Caldes d'Estrac del segle XVII o XVIII, que fa referència a l'episodi llegendari de l'intent de robatori de la imatge de la Mare de Déu del Remei per part de pirates sarraïns que atacaren la vila a la recerca d'esclaus i riqueses. Basat en un dibuix d'Antoni Graupera de l'any 1940, la peça és obra del ceramista Gelabert, i s'encarregà de la seva restauració Bartomeu Roig. El conjunt ceràmic es presenta en forma d'arc de mig punt. A l'extrem inferior de la dreta hi ha un text que diu així: El poble de Caldes d'Estrac després de la invasió dels moros: Apenas després tornà de Caldes al lloch la gent a la imatge col·locà en son altar felisment. El paisatge ens mostra alguns elements destacats de la vila, com la façana marítima amb un parell de vaixells de vela, la riera que creua tota la població, una torre al nucli urbà que probablement sigui la de Can Busquets (protagonistes també de les llegendes de Caldes). No es distingeix amb claredat l'església, però sembla que l'acompanyi el campanar, la qual cosa seria un anacronisme, perquè el campanar no va ser bastit fins a mitjan segle XIX. I en segon terme cal destacar el Turó de Caldes, a l'esquerra, i el Puig Castellar amb la Torre dels Encantats, al capdamunt, a la dreta. Per damunt del dibuix, com mirant-s'ho des del cel, podem veure una imatge de la Mare de Déu del Remei, amb la literatura Caldes d'Estrac, acompanyada d'uns àngels i uns bous, que recorden la llegenda de la seva troballa.

Aquesta ceràmica estava posada al patí de la casa del carrer Major número 40. Quan la casa va anar a terra, a principis del segle XXI, es va trobar la ceràmica força deteriorada. Bartomeu Roig, de l'associació cultural caldenca Arts i Lletres es va encarregar de la seva restauració, entrega a l'Ajuntament, i posterior col·locació al Centre d'Equipaments per gaudi de tothom.

LLANAS, M. ROIG, B. (2004). La Mare de Déu del Remei de Caldes d'Estrac. Caldae Aquae Núm. 1. Ajuntament de Caldes d'Estrac. Caldes d'Estrac. PONS I GURI, J. M. (1990). La Mare de Déu del Remei de Caldes. Arennios (Arenys de Mar), núm. 10 (juliol 1990), pàg. 15-18.