Cal Tort de Massenyes / Mas Taiona
Torrelavit

Alt Penedès
    Masia Can Tort, s/n
    A 700 m. de la cruïlla del c. del Molí, deixar trencall del cementiri a mà esq, passat Ca la Vicenta

Edifici
    Modern
    XVI
    Els actuals propietaris l'han estat restaurant al llarg de dos anys. La masia presenta un bon estat de conservació.
    Residencial
    Ref. cadastral: 000503200CF98G0001EE
    Marta Rodríguez

Masia de planta rectangular amb la façana principal orientada al sud, amb teulada de teula àrab a doble vessant amb el carener paral·lel a la façana. L'edifici principal és de planta baixa i un pis, amb porxo i arcades a la dreta, jardí i baluard a la part de davant. El portal d'entrada és adovellat. Observem quatre finestres amb balcó i barana de ferro organitzades de manera regular al llarg del primer pis, mentre que la planta baixa presenta tres finestres rectangulars, dues a la dreta de la porta i una a la banda esquerra. A la façana oest observem un rellotge de sol (referenciat a la fitxa 136). En aquesta mateixa zona, en la paret que tanca el baluard, observem una porta lateral formada per llindes i muntants de grans carreus. Segons Salvador Llorac (veure bibliografia) a l'interior es conserva una bonica arcada de mig punt de pedra treballada i en ser reformada, s'han transformat els cellers i estables en sales i altres dependències. Té un pou al jardí davanter i un altre a la part posterior de la casa on disposen d'un petit terreny. Els antics cups de vi ara s'utilitzen com a dipòsits d'aigua.

Can Tort de Massenyes, antigament Mas Bertran, avui coneguda com Mas Taiona. Segons Montse Torres (veure camp "Bibliografia") un avi d'en Joan Font treballava en un molí paperer de Lavit i es portava el "tai" i altres viandes en una carmanyola i deia: "no em prengueu el tai, el taió". D'aquí els va venir el renom de "Taiona" i "cal Taiona" mentre vivien a Sant Sadurní, i ara aquí, a la masia de cal Tort, també l'anomenen "Mas Taiona". Hi ha una placa al costat del portal d'entrada del baluard amb aquest nom. Segons consta a l'arxiu dels descendents de la família Alemany de cal Tort, l'origen de la família Tort es troba a Sant Jaume Sesoliveres, on posseïen l'anomenat "Mas Rigual" o "Maset d'en Tort". En un document del 1511 trobem en Bartomeu Tort comprant a Gabriel Bertran, pagès de Lavit, un mas anomenat "Mas Bertran". A partir de llavors, el "Mas Bertran" va ser anomenat "Mas Senyas", "Cal Tort de Massenyas" o simplement "Cal Tort". La masia va ser venuda per Ramon Alemany i Costas, fill de l'anterior, als actuals propietaris la família Font i Mestres, l'any 1980.

LLORAC I SANTIS, Salvador (2003): "Torrelavit. Ahir i avui d'un poble del Penedès". Edita: Ajuntament de Torrelavit, p. 63-64.
    TORRES, Montse: Revista el CEP núm. 28 (juny 2006), pàg. 8