Ca n'Església / Ca l'Església / Ca n'Iglésies

Popular
    XVIII
    Any
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA: 18263
    Restringit
    Residencial
    4052001DF1845S
    Josep Anton Pérez

Antiga masia que tanca el costat nord de la plaça de l'església. La part antiga, datada del 1706, consta de planta baixa i pis i és coberta a dues vessants. El pati d'accés és emmarcat amb construccions auxiliars; als extrems est i oest té unes galeries probablement fetes a principis del segle XX. L'interior és notable per l'arcada de la sala principal i els arcs de mig punt del celler, de 6 m de llum. Aquesta zona fou coberta de nou cap el 1950, moment en què es va restaurar el portal exterior i la tanca d'accés. Disposa d'habitatge principal i de masoveria en el mateix clos.

Al segle X Sunyer III feia cessió dels terrenys de l'actual Palma de Cervelló a la comunitat benedictina de Sant Pere de les Puel·les, tot establint el primer nucli habitat després de la reconquesta en el clos actual de la masia i de l'església parroquial. A partir d'aquest moment no se'n tenen més notícies fins el 1632, any en què consta inscrita una cessió de Josep Roig a Josep Planas de Corbera. El 1835 la casa consta inscrita a favor de Joan Planas i Massana i segueix en mans dels Planas fins el 1936, any en què Narcís Parés i Planas cedeix la masia per testament a Sant Joan de Déu (Barcelona). Aquesta congregació la va vendre el 28 de desembre de 1940 a Josep Puig i Anglada.

AAVV (2011) Revisió del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de la Palma de Cervelló (POUM). Catàleg de béns protegits. Ajuntament de la Palma de Cervelló. p. 38-39.
    BORDONS i SERRA, Joaquim (1995): "La Palma de Cervelló i els seus voltants", Revista Muntanya, núm. 798, abril 1995. Barcelona: Centre Excursionista de Catalunya. p. 74.
    DE BUEN LINARES, A.; ROIG i MESTRE, M.D.; VIVAR CANTALLOPS, J.A (1999): Catàleg del Patrimoni Arquitectònic i Natural de la Palma de Cervelló. Inèdit. Ajuntament de la Palma de Cervelló.