Avinguda Prat de la Riba
Granollers

Vallès Oriental
    Avinguda de Prat de la Riba
    A la zona d'eixample de Granollers

Conjunt arquitectònic
    Modernisme
    Historicista
    XIX-XX
    Necessita algunes actuacions de millora
    Residencial
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Aquest carrer forma part de l'eixample de Granollers, en la seva part desenvolupada cap el cantó sud del nucli medieval, fent arribar el camí des del Coll de la Manya fins a la Carretera, travessant en diagonal la plana.

Al darrer quart del segle XIX tan sols estava constituït per petits nuclis de cases al mig de la plana composada per hortes, camps i jardins, amb algunes tàpies que protegien les propietats. Aquestes com altres cases construïdes entre finals del segle XIX i el primer terç del segle XX eren edificis senzills, habitats majoritàriament per obrers. Solien ser edificacions entre mitgeres, de planta baixa, o de planta baixa i pis, generalment amb una eixida posterior. En general, les cases d'aquesta època que es conserven presenten una estètica urbana. Al costat d'aquests edificis ja es comencen a construir les primeres cases de veïns amb alçades superiors. En alguns casos, s'hi poden veure elements decoratius ceràmics o d'altres materials, seguint les modes estètiques del moment.

Al costats dels edificis d'habitatges també n'apareixen altres de tipologia industrial per hostatjar petits tallers i indústries. Els edificis d'interès que s'han pogut detectar són els següents: NúmerosSENARS: 13 (neo-àrab), 15, 17, 21, 29 (reformada), 37, 41, 43, 45, 47 (ca la Romana), 49, 69, 73, 75 (abans 81, edifici industrial). Números PARELLS: 6 i 8 (decoració modernista en forma de papallona al frontó), 10, 12, 14 (amb decoració en forma d'urpes i florals), 16, 18, 20, 22, 30. 32, 46 (del 1912), presenta rajoles d'Onda), 70, 72, 76, 78.

El carrer Prat de la Riba travessava la zona coneguda amb el nom d'Hortes Jussanes, a tocar del mas de les Tres Torres (GARCÍA-PEY, 1990). Fins el 1880 les edificacions s'estenen al sud pel carrer de Ricomà i fins a la Creu de Palou, al nord fins la plaça de la Muntanya entorn a la fàbrica de la Font, i a Llevant, entre la nova carretera de Vic i l'antic traçat, i l'estació vella de França. Les línies paral·leles al nord i al sud s'inicien el 1862-63 amb la construcció de la fàbrica de Can Piñol i les primeres cases del carrer d'en Prim, i el 1866 es projecta el carrer de Ricomà, obert el 1872 (BAULIES, 1986b).

BAULIES I CORTAL, Jordi (1986b) "La industrialització de la vila i la ciutat moderna", Estudis de Granollers i del Vallés Oriental, Núm. 1, Aproximació al medi natural i a la història de Granollers, pp. 65-76 Granollers: Servei Municipal de Cultura.

GARCIA-PEY, Enric (1990) Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.