Anagrama del gremi de paletes
Esparreguera

Baix Llobregat
    C/Ferran Puig, 7
    Al nucli antic d'Esparreguera.

Element arquitectònic
    Modern
    XVIII
    BCIN
    National Monument Record
    Commemoratiu
    BCIN, Decret del 14/3/1963 n. 571/63, B.O. 30
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si, IPA,18493
    Ornamental
    5596522DF0959N0001YR
    ArqueoCat SL- Josefa Huertas i Natalia Salazar

Any 1734. Dintell de porta. Anagrama de forma quadrada i fet en pedra, que es troba a la portalada de la casa on tingueren lloc les reunions de gremi de paletes de la vila. En ell apareix, dins d'un oval, la data de la seva construcció, feta en relleu, a sota els atributs de l'ofici esculpits: la maceta, l'escaire i la paleta. La maceta és una eina per desvastar i lligada al treball de la pedra, l'escaire són instruments necessaris pel treball de la pedra per preparar el carreus, es poden fabricar de ferro i fusta.

Els gremis són corporacions professionals de menestrals, obligatoria, exclusiva i privilegiada, reconeguda oficialment pels poders públics, municipals o reials. Fou un element característic de la societat estamentària des del s XIII fins al XIX, que conserva els trets bàsics sota una pluralitat de formes i terminologies (oficis, col·legis, confraries, etc). El sistema gremial fou un fenomen essencialment urbà. L'origen es relacionat amb el desenvolupament de l'autonomia municipal i la revifalla del comerç i de l'artesania. El gremi de paletes agrupava als professionals lligats a l mon de la construcció, tant d'edificis civils com religiosos, i que es dividia en diverses categories en funció de l'experiencia.

BACHS, E.; RUIZ DE MENDOZA, E. (1983): "Anagrama del gremi de paletes". Baix Llobregat, Esparreguera. Inventari del Patrimoni Arquitectònic. COLDSTREAM, N. (1998): Artesanos medievales, constructores y escultores. www.enciclopèdia catalana.cat