Aplec de la sardana

Científic
    Ajuntament d'Esparreguera.
    ArqueoCat SL- Josefa Huertas i Natalia Salazar

Es celebra des de l'any 1987 el quart diumenge de maig, als jardins de Can Comelles o al Parc de la Vila, organitzat per l'ajuntament i la secció sardanista de la Passió i l'Associació Esparreguera Sardanista. Com a exemple es pot citar l'aplec de l'any 2006 on a les 12 del migdia , hi va haver-hi l'actuació de la cobla Ressó i ballada de 6 sardanes, per la tarda, a 2 quarts de 5 es va fer la ballada de 17 sardanes amb l'actuació de les cobles Contemporania, Vila d'Olesa i Ressó de la Passió.

El nom sardana no apareix escrit fins l'any 1552 i és a mitjans del segle XIX, quan Pep Ventura va crear la sardana llarga i la cobla actual afegint-hi instruments creats expressament. El primer "Metóde" coreogràfic de comptar i repartir, el publicava Miquel Pardas al 1850. La cobla que va neixer amb la sardana, està formada actualment, tal com la va ampliar Pep Ventura, per 12 instruments tocats per 11 músics. Originariament, la sardana era originaria de l'Empordà, à partir de principis del segle XX s'expandeix per tot Catalunya. Aquesta expansió arribà a Esparreguera i a finals dels anys 40 es van formar diferents colles sardanistes fins al punt de celebrar al 1947 el primer Concurs Locla de Sardanistes, amb la participació de les colles "Rosella Catalana", "Improvisats" i "Joventut Alegre".

PAULO, J. (2006): "Apunts històrics sobre la sardana" dins de Anuari d'Esparreguera '06. Regidoria de Cultura de l'Ajuntament d'Esparreguera, pp. 372-385. SUBIRANA, Ll. (2000): Els aplecs de la sardana a les comarques de Barcelona, p.41.