Xemeneia de la Fàbrica de Cartró
Santa Coloma de Cervelló

Baix Llobregat
    Entre el canal de la dreta del Llobregat i la riera de Ca n'Isbert, en el vial de la BV-2002
    A la dreta del Llobregat, al sud de Ca n'Isbert
    18,5

Element arquitectònic
    Modernisme
    XX
    Any
    1921
    Empresa Viuda de Ramon Esteva
    Regular
    L'estructura està a tocar del canal, envoltada de vegetació i té alguns grafits pintats a la part baixa. S'està degradant progressivament.
    Sense ús
    08244A003090060000DY
    Cristina Belmonte (iPAT Serveis Culturals)

Xemeneia de secció circular feta de maó ceràmic vist, edificada sobre una base feta de pedra i morter de planta quadrada. El tronc té forma d'un con truncat, que es genera a partir d'una circumferència, fa uns 14,33 m d'alçada i té un diàmetre a la part superior de 1,7 m i uns 2,4 m a la part baixa. Per a la construcció de la xemeneia es van utilitzar maons aplantillats de color vermellós, si bé a cada pocs centímetres, es defineix un cercle de maons de color groguenc. Aquesta disposició alternant les franges més gruixudes de línies de maó vermell amb una línia de color groc es repeteix fins al coronament de la xemeneia i ajuda a percebre la seva esveltesa.
    La base és de planta quadrada, de 3,25 m de costat i té un fris de maó de 0,35 m de gruix que forma un dentellat ornamental. Aquesta base es troba parcialment terraplenada i n'emergeix una part d' 1,75 m d'alçada, la resta no és visible. Estava vinculada al tiratge d'una caldera de vapor. A simple vista no es veuen evidències d'haver patit cap reforma o modificació.

Segons consta en la matrícula industrial de l'Ajuntament de Santa Coloma, entre els anys 1921 i 1922 es documenta l'empresa anomenada "Viuda de Ramon Esteva", que tributava 1.121,24 pessetes per "1 máquina para fabricar cartón ordinario por el procediment continuo 1 metro o centimetros" i també 168,19 pessetes per "15% fuerza hidráulica". És a aquesta empresa a qui s'atribueix la construcció de la xemeneia. Entre el 1922-1923 aquesta societat ja havia passat a mans de Metje Bové que la mantingué fins al 1934, quan apareix com a propietari Zoïl Janés. A partir del 1941 fins al 1960 quan es va tancar, és propietat de Josep Maria Frigola Carreras.
    A la dècada dels 80 s'hi va instal·lar un magatzem de ferros i posteriorment es va enderrocar, deixant únicament com a testimoni del seu passat la xemeneia

PADRÓ, Josep; RIQUELME, Joan (2002) Santa Coloma de Cervelló. Valls: Edicions Cossetània.
    AA.DD (2011) Inventari de Masies i elements singulars del municipi de Santa Coloma de Cervelló. Memòria. SPAL. Diputació de Barcelona