Vapor del Tint de Baix

Física
    Restringit
    Ornamental
    Ajuntament de Vilassar de Dalt (Pl. de la Vila, 1 - 08339)
    Jordi Montlló Bolart

Màquina de vapor de balancí situada a l'interior de l'antiga fàbrica de Can Manyer, actual biblioteca municipal. Procedeix de la fàbrica Tints i acabats Pons Marsal i Cia, coneguda popularment amb el nom de Tint de baix.
    És obra de la factoria Nueva Vulcano de Barcelona, l'any 1880. És un exemple de màquina de moviment alternatiu de tipus Wat, amb paral·lelogram i regulador.

El vapor originari de Can Manyer era un Alexander de 300 CV que estava ubicat a la casa del vapor, situada a la plaça entre les dues naus, però no s'ha conservat.

La secció tèxtil del Museu Arxiu de Vilassar recupera la màquina gràcies a la donació que en fa el senyor Delfí Pons de Vall. L'any 1992, la cedeix a Pavelló dels Descobriments de l'Exposició Universal de Sevilla on queda afectada per un incendi. Després de recuperar-ne les peces que quedaven es restaura i es mostra en l'exposició "La fàbrica i el carrer". L'any 2013 la restauració realitzada amb el suport de la Diputació de Barcelona rep el Premi Bonaplata, en la categoria de rehabilitació de béns mobles.

ORTEGA, Enric (2014). La màquina de vapor del tint de baix. Plafó explicatiu situat davant de Can Manyer.