Torre de la Vídua de Can Sala

1909
    Esteve Rocafort Carreras
    BCIL. 4982-I. Aprovació definitiva comissió urbanisme. 13/07/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 8564 / CCAA 19599
    Científic
    8705050DG7180N0001ZF
    Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

Torre senyorial d'estil modernista construïda a principi del segle XX. És un edifici cantoner i de planta rectangular que s'estructura en tres crugies. Consta de planta baixa i pis i té la coberta plana habilitada com a terrassa transitable. El frontis està definit per una torre i un cos d'un nivell d'alçat adossat a l'altre extrem, entre els quals hi ha el portal d'arc carpanell emmarcat amb una motllura amb relleu, al qual s'accedeix a través d'unes escales d'obra. Al pis hi ha dos finestrals d'arc carpanell amb un emmarcament promninent que incorpora motius florals en relleu, el central amb sortida a un balcó de baranes forjades. El cos que s'adossa a l'extrem de la façana presenta a les dues cares un finestral biforat d'arc primitiu amb emmarcament prominent i garlandes amb relleu. Aquest cos està cobert amb una terrassa plana transitable, amb barana de motius vegetals, a la qual s'accedeix des del finestral de l'eix lateral del pis. Pel que fa a la torre, és de planta poligonal i presenta tres nivells d'alçat i té la coberta cònica amb trencadís. En dues de les seves cares té finestres d'arc primitiu emmarcat i decorat a la part superior, excepte a la part superior, on s'obre a totes les cares amb pòrtics d'arc primitiu de composició més esquemàtica. La façana lateral de la casa es composa segons quatre eixos simètrics d'obertures d'arc pla emmarcades amb una motllura amb relleu, com també ho són les dels tres eixos de la façana posterior. En aquesta última hi ha unes escales amb barana de balustrada i terrassa delimitada amb barana d'obra decorada amb motius florals, de les mateixes característiques que la terrassa del primer pis, que queda sostinguda amb columnes estriades amb capitells d'ordre corinti. El coronament està definit per un capcer esgraonat resseguit per una motllura i decorat amb esgrafiats vegetals. El tractament exterior dels murs és arrebossat i pintat, amb una cornisa de rajola vidriada a nivell del frontat del primer pis i una altra d'esgrafiada al segon nivell de la torre. A l'interior s'hi conserva una notable escalinata de marbre i algun tram del paviment de mosaic hidràulic.

Actualment acull l'Oficina de Turisme.

La casa d'estiueig va ser construïda per encàrrec de Josefa Garriga Anglada a l'arquitecte Esteve Rocafort, en el lloc de dues cases antigues. Les finques foren venudes l'any 1928 a Francesc Serra, qui les va vendre l'any 1942 a Isabel Oliveras. Durant la Guerra Civil va ser incautada pel Comitè de Milícies Antifeixistes i va ser utilitzada coma dispensari. A la dècada de 1960, en una de les finques s'hi va obrir l'hotel Bombay, el qual va ser ampliat per la part posterior i va funcionar fins el 1973. Després d'uns anys de progressiva degradació de les dues finques, l'any 2007 van ser adquirides per l'Ajuntament de Malgrat, que va restaurar la torre per allotjar-hi la Oficina de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona (i que actualment acull l'Oficina de Turisme) i que va construir el nou Arxiu Municipal on hi havia l'hotel. Prèviament s'hi va fer un estudi documental i una excavació arqueològica, que va tenir resultats negatius.

Catàleg de Béns Protegits del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Malgrat de Mar (2004). Ajuntament de Malgrat de Mar. Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Malgrat de Mar (Maresme). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.