Pont del tren de la Tordera
Malgrat de Mar

    Maresme
    Extrem de llevant del terme municipal

    Coordenades:

    41.66594
    2.76503
    480439
    4612714
    Número de fitxa
    08110 - 106
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Segle
    XIX
    Estat de conservació
    Regular
    S'hi han fet pintades vandàliques.
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Estructural
    Titularitat
    Pública
    ADIF. Carrer Sor Angela de la Cruz, 3. E-28020 Madrid.
    Autoria de la fitxa
    Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

    Pont que permet salvar el riu Tordera. Està format per un tauler de formigó on hi transcorre el carril ferroviari, que descansa sobre cinc piles semicirculars. A la part central s'hi conserven piles més antigues fetes amb pedra, mentre que les altres són de formigó.

    La construcció de la primera línia ferroviària de la península ibèrica data de mitjans del segle XIX. El principal artífex de l'obra fou l'indià mataroní Miquel Biada i Bunyol, que havent vist les comoditats del ferrocarril a la colònia de Cuba volgué introduir-lo per desplaçar-se a Barcelona. Però va haver d'anar a Londres per obtenir suport per al projecte. Juntament amb els seus amics Josep Maria Roca Cabanes i Jaume Badia Pardines van fundar la Companyia dels Camins de Ferro de Barcelona a Mataró. L'any 1847 van començar les obres, sota la supervisió tècnica de l'enginyer anglès Joseph Locke, també inversor de l'empresa. El traçat transcorria paral·lel al Camí Ral, excepte en arribar a Mataró, on seguia la línia de costa. Finalment, el dia 28 d'octubre de 1848 va ser inaugurada la línia ferroviària entre Barcelona i Mataró. L'estació de Malgrat dins el següent tram de línia fins a Tordera fou inaugurada l'any 1859. El pont va haver de ser refet després de la rierada de l'any 1943.