Tombes del Pla de Sant Pere
Navàs

Bages
    Sector nord-est del terme municipal. Parròquia de Sant Cugat del Racó
    Ctra de Viver i Serrateix (BV-4235) al km 3,3 camí direcció sud i seguir les indicacions dels rètols cap a ca l’Estruch. Poc abans d’arribar a aquesta masia camí direcció NW (indicat amb rètol: Pla de Sant Pere) uns 400 m.

Jaciment arqueològic
    Medieval
    IX-X
    Dolent
    Roca molt erosionada
    BCIL
    BCIL, núm. registre: 13958-I
    Pla Especial Urbanístic de Protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages), 2018, amb el núm. 13.BARP (Pla de Sant Pere). Nivell 1. Integral.
    Aquestes tombes s'inclouen en la descripcio del jaciment del Pla de Sant Pere i, per tant, cal entendre que gaudeixen d'aquesta protecció.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CCAA 1557, 20495, 16877
    Sense ús
    08140A007000160000IG
    Jordi Piñero Subirana

Grup de tres tombes excavades a la roca (dues infantils) que es troben en un coster, uns 40 m al nord-oest de les ruïnes de l’església de Sant Pere de l’Alou, en l’anomenat Pla de Sant Pere. En un aflorament de roca es conserven parcialment els retalls corresponents a dues tombes infantils i una altra de més gran. Aquesta última sembla correspondre al tipus anomenat de banyera. Totes elles es conserven parcialment a conseqüència de l’erosió que ha sofert la roca. L’orientació de les tombes és d’est a oest.

Al Pla de Sant Pere hi ha localitzat un destacat jaciment d’època ibèrica i romana i també les ruïnes de l’església de Sant Pere de l’Alou, així com altres tombes diverses que es troben ja en terme de Viver i Serrateix (Berguedà). Habitualment les tombes que hem descrit en aquesta fitxa s’inclouen en les descripcions del jaciment del Pla de Sant Pere. Per això les anomenem tombes del Pla de Sant Pere, però les hem individualitzat perquè no tenen cap relació directa amb el jaciment ibero-romà.

CAIXAL, ÀLVAR; VILAMALA, Imma i altres (2018). Pla Especial Urbanístic de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages). Ajuntament de Navàs. Fitxa 13.BARP

ESTRUCH, Maria. “Les pedres que parlen al racó de Sant Cugat: tines , folladors, premses, sitges i tombes”, Arrels (blog internet)

DAURA, A., GALOBART, J., PIÑERO, J. (1995) L’arqueologia al Bages. Col·lecció monografies, núm. 15. Centre d’Estudis del Bages. Manresa, p. 251.