Barraca de la Vinya de l'Alzina
Navàs

Bages
    Sector nord-est del terme municipal. Parròquia de Sant Cugat del Racó.
    Ctra de Viver i Serrateix (BV-4235) al km 5,6 camí en direcció sud uns 2 km, i camí direcció nord-oest uns 200 m.

Element arquitectònic
    Medieval
    Modern
    IX-XVIII
    Element molt parcialment conservat
    BCIL
    BCIL, núm. registre: 13958-I
    Pla Especial Urbanístic de Protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages), 2018, amb el núm. 13.BARP (Pla de Sant Pere). Nivell 1. Integral.
    Aquesta construcció s'inclou en la descripcio del jaciment del Pla de Sant Pere i, per tant, cal entendre que gaudeix d'aquesta protecció.
    Sense ús
    08140A007000190000IL
    Jordi Piñero Subirana

Construcció semblant a una barraca o un petit refugi situada en un marge i que aprofita dues roques on, segons sembla, hi ha retallades possibles tombes de tradició medieval. Entre les roques hi ha parets de pedra lligada amb fang i morter de calç tot formant un àmbit més o menys rectangular, amb alguns forats de bigues que indicarien una coberta.

Les possibles tombes es troben a les dues roques davanteres, on s’hi observen sengles retalls en forma d’angle recte. La roca de l’esquerra té gravades tres creus, molt erosionades. I a la roca del fons a la dreta hi ha gravades més creus. Aquestes últimes les va fer algú recentment. També s’observen altres retalls diversos a la roca. Uns metres a llevant hi trobem una tina cilíndrica folrada amb cairons no vidriats.

Al Pla de Sant Pere hi ha localitzat un destacat jaciment d’època ibèrica i romana i també les ruïnes de l’església de Sant Pere de l’Alou, així com altres tombes diverses que es troben ja en terme de Viver i Serrateix (Berguedà). En alguns casos la barraca que hem descrit en aquesta fitxa s’inclou en les descripcions del jaciment del Pla de Sant Pere, però hem optat per individualitzar-la perquè no té cap relació directa amb el jaciment ibero-romà.

CAIXAL, ÀLVAR; VILAMALA, Imma i altres (2018). Pla Especial Urbanístic de protecció del patrimoni i catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Navàs (Bages). Ajuntament de Navàs. Fitxa 13.BARP

ESTRUCH, Maria. “Les pedres que parlen al racó de Sant Cugat: tines , folladors, premses, sitges i tombes”, Arrels (blog internet)