Toll Gran de la riera
Rellinars

Vallès Occidental
    Per la seva ubicació a la Riera de Rellinars té un accés relativament fàcil. S’accedeix per la pista que des de la Casanova o Camp de Tir baixa cap a la font de Carlets. Abans d’arribar a la font cal prendre el corriol que porta a la Presa de les Fonts i a uns 100 m més avall caldrà baixar a la llera, per una accés ja més complicat.
    Riera de Rellinars

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Gorg natural de la riera.
    08178A005090010000OF
    Marc Malgosa Montserrat; Joan Soler Gironès i Marc Samper Gispert

Formació geològica natural, l’aigua de la Riera de Rellinars ha anat erosionant i modelant la formació rocosa de la llera i ha excavat aquest sot que s’omple d’aigua i forma aquesta mena piscina natural d’aigua neta i encalmada.

Aquest toll té forma allargassada. Al seu extrem inferior, s’hi ha construït una mena de presa artificial per retenir l’aigua, engrandir i eixamplar el toll. Aquest punt més ample mesura uns 4 m, gairebé rectangular. A la part superior hi ha un primer ressalt, semblant a una piscineta petita rectangular, de 50 cm d’amplada i 180 cm de llargada, amb una fondària màxima de 40 cm. El toll gran també és allargassat, mesurant a la part més ampla 160 cm i uns 3 m de llarg, amb una fondària màxima de 180 cm.

Històricament la Riera de Rellinars sempre ha aportat aigua, recollida des de dalt la Serra de l’Obac, per mitjà dels torrents del Conill i de la Saiola i Barbotera. Per això s’hi troben tantes fonts i brolladors, així com gorgs i tolls d’aigua.

• Malgosa Montserrat, Marc; Samper Gispert, Marc i Soler Gironés, Joan (2021). “Rellinars a les teves mans”, Guia excursionista i geogràfica, Ajuntament de Rellinars.
    • Mapa Topogràfic municipi de Rellinars (2021). Escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans”.
    • Montlló Bolart, Jordi. Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental), juliol 2019, Àrea de Cultura DIBA, Barcelona.