Tines de glans de la casa Gran
Olost

Osona
    Sector nord-oest del terme municipal
    A 950 metres per pista forestal de la carretera BP-4653, punt quilomètric 4'350.

421987
    Element arquitectònic
    Es troben parcialment cobertes de terra i vegetació. Presenten força erosió.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPIC. 24.1.15.062
    Sense ús
    Ref. cad.: 008A00054
    Jordi Compte i Marta Homs

Les tines de la casa Gran es troben situades uns 150 metres a l'oest de l'església parroquial de Santa Creu de Jutglar, a l'extrem d'una esplanada rocosa, prop del camí que comunica Santa Creu de Jutglar amb la masia de Coll de l'Arç, al nord-oest de la casa que els dóna nom. Es tracta de dues tines picades a la roca mare que es troben plenes de terra i vegetació. La tina més gran té un diàmetre de 1'70 metres i la més petita té un diàmetre de 1'45 metres. Sols conserven una profunditat vista d'uns 20 centímetres. Possiblement, estant a l'extrem d'una plataforma rocosa, podrien tenir un forat de desguàs tot i que no s'ha pogut confirmar.

La tercera imatge s'ha extret de l'Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Olost. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.

Antigament, les masies que tenien rouredes, utilitzaven les glans per a engreixar els porcs (a les zones on no hi havia rouredes s'utilitzava sobretot el blat de moro). Al Lluçanès central, en general, hi havia grans rouredes que permetien collir glans a tothom qui ho volia, amb la condició d'haver de donar la meitat a l'amo de la roureda. Per a conservar les glans, moltes masies tenien el "jup" (xup o aljup), que era un pou on hi feien anar aigua i allí tiraven les glans, mantenint-se tendres i fresques tot l'any (VILARRASA:1975).

MESTRE, Pere (1998). Inventari del Patrimoni Industrial de Catalunya. Olost. Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya.
    VILARRASA, Salvador (1975). La vida a pagès. Impremta Maideu.