Talla de Sant Joan Baptista
Matadepera

Vallès Occidental
    Església de Sant Joan
    Sector de l'Església de Sant Joan. Vessant dret de la riera de les Arenes.

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    XVII
    Any
    Jaume Coll
    Restringit
    Ornamental
    Privada accessible
    Bisbat de Terrassa (Carrer Vinyals, 49 – 08221 Terrassa)
    Jordi Montlló Bolart

La talla de Sant Joan Baptista es conserva a l’interior de l’església de Sant Joan. Per accedir al temple religiós cal agafar la carretera de Talamanca, BV-1221, fins al punt quilomètric 4,900 on cal trencar a mà esquerra, en direcció al cementiri i l’església.

Està situada en el pany esquerra de la paret, a l’interior d’una fornícula de grans dimensions. És d’estil barroca, policromada, d’1,20 metres d’alçada, realitzada en fusta.

Se’l representa dret, descalç, parcialment recolzat amb el maluc esquerre en un tronc d’arbre, mentre que la cama dreta està lleugerament flexionada cap al davant. Entre la seva espatlla i la mà esquerra, destaquen els atributs representatius del sant, la Creu i l’anyell. Aquest darrer es recolza amb les seves potes en el tronc. El braç dret està flexionat, per sobre del pit, i amb el dit índex senyala l’anyell.

El cap està ben proporcionat en relació amb el cos, tot i que les cames semblen un xic curtes i gruixudes. Té el cabell rinxolat, fins a les espatlles, amb barba i bigoti; nas ben estilitzat i celles perfilades. Dirigeix la mirada cap al cel. Vesteix amb una brusa on destaca la decoració geomètrica  de la màniga i el daurat del puny. Per sobre una armilla grana amb plecs verticals. El cobreix una túnica gruixuda, daurada i vermella amb decoracions florals i d’ocells. Els plecs donen una sensació de moviment; puja per l’espatlla esquerra, envolta l’esquena, per arreplegar-se en un únic punt de fuga, on conflueixen el tronc i l’anyell.

La iconografia clàssica presenta el sant vestit amb pells de camell, una creu i un anyell, per la vida austera que va menar als deserts de Judea.

Mn. Sallent i Gotés, esmenta l’existència de varis retaules datats entre els segles XVI i XVII que es van sostreure de l’antiga església per decorar la nova l’any 1881. També descriu l’encàrrec de la talla del sant: “die quarta Junij anni millesimi sexcentesimi vigesimi noni. Jaume Coll daurador de Terrassa se obliga a fer pintar y daurar una Ymatge de St Joan Baptista per esta Iglesia de Matadepera de sinch pams y mig de alt de assi per tot lo mes de Agost pròxim vinent per preu de deset lliures prometent darlo bo y acbat y obligant tots sos bens etc. y així o jura etc. Testimonis son Antich Roure y Jacinto Rubio escultor”.

BALLBÉ i BOADA, Miquel (1981). Matadepera i Sant Llorenç del Munt. Més de mil anys d’història. Volum I. Ajuntament de Matadepera.

FONT SEGURA; X. i MUNUERA BERMEJO, J. (2014). Matadepera: patrimoni cultural. Ajuntament de Matadepera.

SALLENT i GOTÉS, Llorenç (1897). Los Arxius Parroquials de Sant Johan de Matadepera. Impr.  Henrich y C.ª en comandita. Passatge d’Escudellers, núm. 1. Barcelona.