Roc de la Creu / Roc dels Carlins
Granollers

Vallès Oriental
    Al sector oest del terme municipal. A la Serra de Ponent. Al polígon industrial de Coll de la Manya. Al Bosc de can Ferran. Camí de can Ferran.
    Polígon de Coll de la Manya, carrer Copèrnic (extrem sud). Poc abans de can Ferran hi ha un plafó informatiu del Bosc de can Ferran. Seguir direcció oest 50 m fins trobar l'antic camí, i continuar el camí fins 35 m abans de la nau industrial.

Element arquitectònic
    Modern
    Popular
    XVII-XIX
    Desconeguda
    Sense ús
    8545704DG3084N0001KY
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Roc que té inscrita una creu i que es troba prop de la masia de can Ferran, a la vora d'un camí que s'hi dirigia i molt a prop també del límit del terme municipal. Per això es creu que podria ser una antiga fita de terme.

La pedra és de forma irregular, mesura aproximadament un metre i està coberta per molsa i líquens. A la part davantera té incisa una creu grega, molt simple, d'uns 25 cm. Segons informacions diverses, estava acompanyada per dues creus més, actualment no visibles. En unes notes de Gener Aymamí del 1990 es diu que les altres creus mesuraven 17x 4 i 12x10 cm.

L'emplaçament del roc és vora en un camí avui abandonat, enmig de l'ombrívol Bosc de can Ferran.

Pel Bosc de can Ferran s'hi va senyalitzar un itinerari on s'indicava la ubicació precisa del Roc. Avui el camí i els senyals s'han degradat, i el Roc és difícil de localitzar. Concretament, es troba al costat sud d'aquest camí, que surt de la masia de can Ferran en direcció nord-oest fins on ara hi ha una gran nau industrial. El Roc és uns 35 m abans d'arribar a la nau.

Aquest roc podria ser una antiga fita de terme del municipi, ja que el termenal passa molt a prop d'aquest punt. Tanmateix, no hi ha elements que permetin situar-lo cronològicament. Tal vegada podria correspondre als segles XVII-XIX, quan es van generalitzar les fites de terme municipal. Encara que les característiques del roc en qüestió fan pensar en un tipus de fita molt arcaic i potser més antic. Les creus marcades es poden relacionar amb les creences de protecció tradicionals, molt presents en les cultures pastorils i agràries, i amb les creus de terme.

D'altra banda, un dels noms populars que es dona a aquest roc el relaciona amb les guerres carlines, creiem que sense cap fonament. Simplement pel fet que els habitants de la masia de can Ferran sí que van patir els estralls d'una carlinada. Una tradició oral diu que un avantpassat de la família que habitava la casa, els Tintó, el van matar els carlins i el van enterrar sota una figuera pròxima (Figuera de can Ferran). Segons sembla, membres d'una partida carlina van arribar a la masia de can Ferran, on van matar aquest home, però sembla ser que uns gossos van salvar la resta de la família.

ROMERO, F. Xavier et al. (2000). Turisme naturalista. Granollers: Taller d'Ocupació "la Font". Document mecanografiat. Informació oral de Claudi Tor (gener, 2002).