Retaule de Sant Miquel de l'església de Santa Maria de Vilalleons
Sant Julià de Vilatorta

Osona
    Església parroquial de Santa Maria de Vilalleons
    Capella lateral esquerre del temple.

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    Barroc
    XVII
    Any
    Bartomeu Ballester, mestre fuster.
    POUM (DOGC 5817 de 14/02/2011).
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

Retaule d'estil barroc, situat a la capella lateral esquerre de Santa Maria de Vilalleons. És obra de Bartomeu Ballester, mestre fuster i escultor; se'n desconeix l'autor de les pintures. És fet amb fusta policromada i daurada, amb predomini de tonalitats verdoses. Consta d'un únic cos, compost per un requadre amb una tela pintada, amb la representació iconogràfica de Sant Miquel, emmarcat per dues columnetes salomòniques agrupades, a cada banda, amb elements ornamentals entrellaçats. Als laterals hi ha uns medallons amb teles pintades, un d'ells amb la representació de Sant Llucià i l'altre amb Sant Marcià, patrons de Vic. Els voltants dels medallons estan decorats amb volutes i temes florals Sobre l'entaulament, hi ha una capelleta amb una talla contemporània de Sant Joan Baptista. El sòcol, també de factura contemporània, substitueix l'antiga taula de l'altar.

L'autor del retaule és el conegut Bartomeu Ballester, escultor de Vic. Se'n desconeix l'autor de les pintures. La seva construcció es devia fer en diverses etapes segons els anys que hi figuren al mateix retaule: 1676, 1727 i 1804.

- H. M. TALLER D'ARQUITECTURA I CONSTRUCCIÓ S. L (2010. Catàleg de béns d'interès històric arquitectònic i paisatgístic. POUM. Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. Sant Julià de Vilatorta. - PLADEVALL i FONT, A. (1994). Puig-L'Agulla i Vilalleons: un santuari i una parròquia mil·lenària. Barcelona: Ed. Montblanc-Martín.