Retaule del Roser de Santa Maria de Vilalleons
Sant Julià de Vilatorta

Osona
    Església parroquial de Santa Maria de Vilalleons
    Capella lateral dreta del temple.

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    Barroc
    XVII
    Any
    Josep Albanell, mestre fuster i escultor / Pau Costa, pintor escultor.
    POUM (DOGC 5817 de 14/02/2011).
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic
    Virgínia Cepero González

Retaule d'estil barroc, situat a la capella lateral dreta de Santa Maria de Vilalleons. És obra del mestre fuster i escultor Josep Albanell; hi va intervenir també el pintor i escultor Pau Costa. És fet amb fusta policromada i daurada, i conté representacions pictòriques, la majoria pintades directament sobre la fusta. Està format per tres cossos, amb entaulament de columnes salomòniques, dosserets i remataments florals. Al centre del bancal, dividit en tres cossos, hi ha la imatge de la Verge del Roser. Als laterals hi ha unes fornícules buides. A la part superior hi ha tres representacions pictòriques: al centre i flanquejada per columnes salomòniques, hi ha la coronació de la Mare de Déu del Roser, a un costat escenes de la vida de Jesús, i a l'altre costat escenes de la vida de la Mare de Déu. El seu registre inferior és de factura contemporània i reemplaça l'antiga taula de l'altar.

Segons el contracte signat l'any 1663 per a la construcció d'aquest retaule, el seu autor, Josep Albanell va cobrar 90 lliures. Josep Albanell era mestre fuster i escultor de Vic. Va treballar a l'altar de Sant Iscle i Santa Victòria de l'església parroquial de Llerona. Pau Costa era pintor i escultor de Torelló, i va treballar en el retaule de Portella, Sant Benet de la Catedral de Vic i el retaule d'Arenys de Mar.

- H. M. TALLER D'ARQUITECTURA I CONSTRUCCIÓ S. L (2010). Catàleg de béns d'interès històric arquitectònic i paisatgístic. POUM. Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta. Sant Julià de Vilatorta. - PLADEVALL i FONT, A. (1994). Puig-L'Agulla i Vilalleons: un santuari i una parròquia mil·lenària. Barcelona: Ed. Montblanc-Martín.