Resclosa i rec de El Molí (de les Cots)
Navàs

Bages
    Sector central del terme municipal. Antic terme del castell de Castelladral, parròquia de Sant Miquel de Castelladral.
    Carretera de Súria a Balsareny (BP-4313), al km. 51 camí nord-oest uns 1.500 m cap a les Cots. Als peus d'aquesta masia en un trencall cap travessar un camp i seguir un camí al nord fins la riera.

Obra civil
    Modern
    Popular
    XVIII-XIX
    Dolent
    Molí destruït. Resclosa i rec en estat d'abandó i envaïts per la vegetació. Accessos i entorn amb camins tallats.
    BPU
    Pla Especial Urbanístic del Catàleg de Masies i Cases rurals en Sòl no urbanitzable de Navàs, aprovat el 2012, amb el núm. 66.
    Difícil
    Sense ús
    08140A009000240000IZ
    Jordi Piñero Subirana

Resclosa i rec de l’antic molí que era conegut simplement com “El Molí” i que pertanyia a la masia de les Cots. Es troben emplaçades vora la riera de Sant Cugat, en el punt on aquesta fa un meandre al nord de la masia de Les Cots. La resclosa es troba uns 280 m en línia recta al nord-est de l’antic molí. Les restes es conserven en un estat desigual, ja que la zona ha estat molt afectada per importants remocions del terreny fetes recentment, les quals han comportat la destrucció total de l’edifici del molí, que fins fa poc encara es conservava dempeus.

La resclosa, pràcticament coberta per la vegetació de la riera, és de pedra, d’uns 10 m d’amplada. Una mica més avall la riera fa un petit salt d’aigua provocat per unes roques. En aquest sector l’aigua era canalitzada també a l’esquerra, cap a una bassa per regar horts, actualment desapareguda. El rec del molí discorre en paral·lel a la riera pel costat sud-oest. És excavat al terreny, de poc menys d’un metre d’amplada i actualment molt cobert per la vegetació. El molí es trobava uns 100 m a l’est de la masia de Les Cots (coordenades UTM ETRS89 400237, 4637291). En el camp que hi ha al nord del molí el rec passava per entremig fins arribar a la bassa. En l’estat actual, ni de la bassa ni del molí no se’n veu cap rastre. El lloc forma part del camp de conreu que s’ha eixamplat, al costat d’uns pollancres que s’aixequen vora la riera.

Segons la descripció feta en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic i Històric de Navàs realitzat l’any 1994, el molí conservava els elements típics: rec, bassa de forma triangular, un pou circular per on queia l’aigua cap al carcabà. La sala per moldre conservava la mola. En el Catàleg de masies de Navàs es diu que el molí era una construcció amb planta baixa més pis i golfes distribuït en dos cossos: un només pel molí, amb una gran volta, i l’altre destinat a habitatge, amb una ampliació posterior. També era visible la sortida del carcabà.

Informació facilitada per Jaume Obradors.

Fotografia del molí en blanc i negre corresponent al Catàleg de Masies, any 2012.

No coneixem notícies antigues d’aquest molí que, per la seva tipologia, podria correspondre als segle XVIII o, tal vegada, a èpoques més antigues. Pertanyia a la masia de les Cots. Cap a mitjans de segle XX Les Cots era propietat de dues germanes de Manresa, de cognom Masnou, i la finca incloïa també la casa de cal Cot. Les germanes Masnou van vendre la propietat al dr. Trullàs, de Manresa, el qual tenia un bon nombre de propietats rurals, i aquest la va vendre a l’actual propietari.

L’any 1994 el Molí de les Cots es va incloure en l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic i Històric de Navàs, realitzat per Jordi Piñero. L’any 2012 es va incloure en el catàleg de masies de Navàs (amb el número 66), però el 2018 no es va incloure en el Catàleg del patrimoni de Navàs (PEUPIC). Posteriorment, el propietari va portar a terme una rompuda de gran envergadura en un bon nombre de camps de la zona, inicialment amb els permisos oficials. En el transcurs d’aquestes tasques va destruir el molí de Les Cots i va fer rompudes també que afectaven el jaciment arqueològic proper de Vilamorós. En l’ortofoto de l’any 2019 les restes del molí encara són visibles; en la del 2020 ja no. El cas fou denunciat als tribunals i actualment és objecte d’un litigi.

OBRADORS, J (1991). “Trajecte de les cases de Castelladral, habitades el 1904 i utilització correcte dels seus noms.” El Morralet, núm. 1, Navàs, p. 18.

PIÑERO, Jordi (1994). Inventari del Patrimoni Arquitectònic i Històric de Navàs. Ajuntament de Navàs. Fitxa I. 1.

Pla Especial Urbanístic del Catàleg de Masies i Cases rurals en Sòl no urbanitzable de Navàs, aprovat el 2012, fitxa núm. 66.