Rellotges de sol de Can Font de l'Alzinar
Sant Llorenç d'Hortons

Alt Penedès
    Can Font de l'Alzinar; al sud del terme municipal
    Pel camí de Can Torres

402052
    Element arquitectònic
    XIX
    Any
    Deteriorats per manca de manteniment
    Catàleg de masies (POUM de Sant Llorenç d'Hortons, 2005)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí IPA 2927
    Sense ús
    08220A013000040000PW
    Jordi Montlló Bolart

Rellotges de sol pertanyents a la masia de Can Font de l'Alzinar; un d'ells es troba ubicat a la façana orientada al sud-oest i l'altre a la façana orientada al sud-est.
    El primer amb quadrant del tipus vertical declinant, està policromat al fresc, alternant els colors ocres i terrosos, sota una fons vermellós més clar. El gnòmon de vareta és de secció circular i surt del centre d'una circumferència d'uns 7 cm de diàmetre, representat per un sol amb cara humana del qual encara es veu la cella esquerra i el nas. De la boca surt el gnòmon de vareta. Al voltant del sol, hi ha la corona solar representada a base de línies ondulades vermelles i grogues. Les franges horàries neixen del quart inferior dret de la corona solar. Van de les 12 del migdia (línia perpendicular al terra) i cap a la dreta pujant en direcció al ràfec fins a les 7h. Les línies estan gravades a poca profunditat i pintades d'un to argilós i destaca la campana pintada que hi ha al final de la línia que marca les 12 del migdia, hora de l' Àngelus. Les xifres són aràbigues; estan gravades i pintades del mateix color i es troben emmarcades dins d'una franja rectangular. A l'esquerra d'aquesta franja s'han substituït les hores per una decoració a base d'incisions pintades vermelloses. A la capçalera es llegeix "Any 1817" i a la dreta mateix una "d." minúscula amb la xifra "8" més petita i enlairada i a continuació "26". Més a la dreta: "Pto 42". Encerclant aquesta franja horària més ample, dues de més petites, d'1 cm d'amplada aproximadament emmarcant el conjunt, la més interna de color negre i l'externa d'un color terrós.
    A la façana esquerra hi ha un segon rellotge de sol, molt més deteriorat, orientat al sud-est. Aquest es complementa amb el primer, ja que la disposició de les línies horàries es troba a la banda esquerra exactament igual que el primer però amb les xifres aràbigues que van de les 12 hores del migdia a les 6 hores de la tarda. El gnòmon de vareta surt d'un cercle solar més naïf, amb les línies horàries. Està molt malmès, ja que l'arrebossat de sorra i calç de la façana es va desprenent. Està emmarcat per una línia rectangular d'1 cm d'amplada de color argilós. La capçalera està decorada amb puntets de color vermellós i negres. El marc d'aquest rellotge solar es compon de tres franges d'un cm de gruix cadascuna, les dues externes de color argilós i la central de color negre.

els dos rellotges es troben inclosos en l'Inventari de Rellotges de Sol del s Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica, fundada l'any 1988. El primer d'ells porta el núm. d'inventari 1473 i el segon el 1539.

La masia de Can Font de l'Alzinar, l'any 1513 era d'Agnès, muller d'Antoni Miquel. Està documentada l'any 1587 ja amb el nom de casa d'en Font . Neix de la unió dels masos Maimó d'en Sarrovira, Badiguer, Pastor i Gibert. Abans de 1825 passa a mans d'Antoni Ravella Bosquets.
    Fou propietat del Comte d'Olzinelles, el qual la vengué a finals del segle passant al Marquès de Camps, de Girona, actuals propietaris.

AA.VV (1986). Sant Llorenç d'Hortons; dins l'Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya; l'Alt Penedès. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
    AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ D'HORTONS (2005). Catàleg de Masies i cases rurals; dins el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Llorenç d'Hortons.
    BOSCH CASADEVALL, Josep Maria (2009). Diccionari de els masies de Sant Llorenç d'Hortons (ss. XVI-XIX), dins Programa de Festa Major de Sant Llorenç d'Hortons de 2009, pàgs. 17 a 23.
    ROSSELLÓ i RAVENTÓS, Joan (1986). Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya, vol II l'Alt Penedès. Direcció General del Patrimoni Artístic de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, pàgs. 124 a 133.
    ROVIRA TUBELLA, Ramon (1999). Unes primeres notes sobre les masies de la parròquia de Sant Joan Samora. Programa de Festa Major de Gelida o http://www.gelida.org/SLHortons/sjsamora.htm