Rellotge de sol de la Casa vella de Can Serra Sant Llorenç d'Hortons

Popular
XVII-XVIII
Legal
BCIL (POUM de Sant Llorenç d'Hortons, 2005)
Restringit
Productiu
000201000DF09G0001TL
Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol amb quadrant del tipus vertical declinant situat a la façana principal, per sobre de la portalada adovellada de l'antiga masia. Està orientat al sud - oest, raó per la qual les hores gairebé esborrades no van marcades simètricament sobre el quadrant.
Està pintat per damunt d'un pla rectangular fet amb morter de calç que s'ha conservat després de la restauració de la façana. El gnòmon és de vareta, de secció circular que neix de la boca d'un cercle solar amb cara humana gairebé esborrada. A l'exterior del cercle, una corona solar molt semblant al rellotge I de Cal Font de l'Alzina, representat per unes línies ondulades alternant els tons vermellosos i groguencs. De la corona neixen a banda i banda les franges horàries, a base de línies vermelles que van fins a un rectangle emmarcat per una línia del mateix color on estaven disposades les xifres de les quals actualment no en queda rastre. Es veu clarament una línia perpendicular de color negre que devia marcar les 12 del migdia. El rellotge queda emmarcat per un segon rectangle de 5 cm de gruix de color ocre amb una sanefa vermella de 0,5 cm de gruix.

El rellotge, es troba inclòs en l'Inventari de Rellotges de Sol del s Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica, fundada l'any 1988, amb el núm. 1476.

La Casa Vella de Can Serra és la casa originària de Can Serra, on hi vivien abans de la construcció, el segle XIX, de la casa al costat de l'església. Ja es documenta en un capmàs de 1587 amb el nom de casa d'en Carbonell. Aquest mas neix de la unificació dels masos Comalltera i Solà. En un moment indeterminat passa de mans dels Carbonell als Serra, d'on pren el nom. Actualment també es coneix com a Casa vella d'Espiells.

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ D'HORTONS (2005). Catàleg de Béns a protegir; dins el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Llorenç d'Hortons.
AA.VV (1986). Sant Llorenç d'Hortons; dins l'Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya; l'Alt Penedès. Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
BOSCH CASADEVALL, Josep Maria (2009). Diccionari de els masies de Sant Llorenç d'Hortons (ss. XVI-XIX), dins Programa de Festa Major de Sant Llorenç d'Hortons de 2009, pàgs. 17 a 23.
ROSSELLÓ i RAVENTÓS, Joan (1986). Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya, vol II l'Alt Penedès. Direcció General del Patrimoni Artístic de la Generalitat de Catalunya. Barcelona, pàgs. 124 a 133.
ROVIRA TUBELLA, Ramon (2000). Unes primeres notes sobre les masies de la parròquia de Sant Llorenç d'Hortons. Programa de Festa Major de Gelida o http://www.gelida.org/SLHortons/2000.htm