Rellotge de sol de tarda de La Mateta
Matadepera

Vallès Occidental
    Masia La Mateta, s/n
    Sector de l'Església de Sant Joan. Vessant dret de la riera de les Arenes.

Element arquitectònic
    XIX - XXI
    BCIL
    Protecció Integral (Número 14 del Catàleg de Béns del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Seguint l'article 25 del Títol IV de la normativa especial de les masies i conjunts arquitectònics, tots els elements ornamentals de la façana s'han de mantenir, inclosos els rellotges de sol.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA)
    Ornamental
    000302200DG10F0001XR
    Jordi Montlló Bolart

Rellotge de sol d’autor, situat a la planta pis de la façana de migdia de La Mateta o La Mata Xica. És del tipus vertical declinant orientat a sud-est. Es tracta d’un rellotge circular, policromat, emmarcat. Està realitzat al damunt de l’arrebossat de la façana, entre una sanefa decorativa que separa la planta primera de la segona i per sobre d’una finestra. El quadrant queda emmarcat per un requadre pintat de color blanc amb delimitació de dos colors, el grana i l’ocre, en un intent de preservar la profunditat. Al seu interior, a la part superior,  un astre solar geomètric, envoltar per una corona. D’aquesta neixen les línies horàries, que marquen les hores, de cinc del matí a cinc de la tarda, sense numeració. Aquestes fineixen en un altre cercle del qual surten alhora les mitges hores, mer curtes. El gnòmon és de vareta, de secció circular. Neix de la part inferior de l’astre. No està signat. Sembla que el lliscat interior del quadrant s’hagi respectat.

Aquest rellotge consta a l’ Inventari de Rellotges de sol dels Països Catalans de la Societat Catalana de Gnomònica, amb el número de referencia: 1271.

Amb la darrera restauració de la façana es va tornar a pintar el rellotge que difereix  de la imatge realitzada per M. Dalmau el dia 25 de juliol de l’any 1999. S’adjunta una fotografia per a deixar-ne constància, extreta de la pàgina web de l’Inventari de Rellotges de Sol dels Països Catalans, de la Societat Catalana de Gnomònica. El rellotge estava realitzat damunt de l’estucat de la façana. El quadrant quedava emmarcat per un requadre del tipus “trompe l’oeil” amb diferents tonalitats pictòriques blavenques i grises.

Francesc Mata compra el mas Torrella de Dalt el 15 de maig de 1821 per construir-hi La Mateta.

Joan Solà (1926) publica un recull de documents i consideracions per aportar dades a la història de Can Torrella: “Es diu que Torrella de Dalt fou l’antic Mas del Pou, que no tardaria gaire a ser absorbida per la primera. (...). Els amos visqueren una pila de centúries al primer, tenint al de baix el forn de vidre i el d’obra, que estaven en el seu fort pels anys 1799, així com l’hostal, part d’allà de la Riera, que el baró de linde feu tancar al 9 de març de 1786 perquè perjudicava l’hostal de La Barata. Poc a poc tocant els forns bastiren una casa , que fou salvada pels veïns en voler el francès destruir-la (...) a 15 de maig de 1831 es vengueren aquell antiquíssim casal del mas de dalt a Francesc Mata, qui hi construí la Mata Xica ".

FONT SEGURA; X. i MUNUERA BERMEJO, J. (2014). Matadepera: patrimoni cultural. Ajuntament de Matadepera.