Raval de Boades-Sant Jaume

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVIII-XIX
    Tot i que algunes cases estan habitades, hi ha elements en ruïnes.
    Residencial
    Varis propietaris
    Cortés Elía, Maria del Agua

Des de la Torre del Breny, seguint el camí que discorre entre la via dels FF.CC. i el riu Llobregat fins a l'Angle, hi ha un grup de cases que pertanyen al barri de Boades: cal Claveria, cal Frias, cal Auget i la fàbrica de Sant Jaume amb les ruïnes dels antics habitatges dels treballadors. En general l'estructura ha canviat considerablement ja que són cases que s'han rehabilitat per viure la darrera meitat del segle XX, motiu pel qual poques conserven elements originals. A prop de can Auget hi havia hagut un forn d'obra que ara ha desaparegut. Es conserven algunes barraques de vinya relacionades amb les cases.

Els elements més destacables d'aquesta zona són les restes de l'antiga fàbrica Sant Jaume i el pont dels Ferrocarrils de la Generalitat.

La més antiga d'aquestes cases és probablement cal Claveria, que ja apareix citada al 1715 en el llibre de censos del rector de Castellgalí (ASM). Probablement les altres dues cases també corresponguin a una època immediatament posterior a aquesta, tot i que la modificació de l'estructura arquitectònica no possibilita esbrinar el seu origen. Claveria conserva als baixos de la casa tres voltes de canó rebaixat de maó i una data a una llinda: 1849. Probablement correspondrien a cases de parcers d'alguna casa més important de l'entorn (Rubió, o el desaparegut mas de la torre del Breny).

Llibre de censos del rector de Castellgalí. Arxiu de la Seu de Manresa. 1715.